• Društvo

    Direktni prenosi mitinga SNS širom Srbije prikazivani na sve četiri niške televizije

    Niške televizije su desetak puta, gotovo svaki drugi dan tokom aprila, direktno prenosile skupove SNS-a širom Srbije, što Regulatorno telo za elektronske medije zabranjuje. Niti je REM reagovao niti su reagovale političke stranke. Istraživanje BIRODI-ja pokazuje ekstremno favorizovanje gradonačelnika Niša, SNS-a i Aleksandra Vučića.

    Mislio sam da je kablovski operater opet izrotirao kanale ili da mi je televizor pobrljavio… A opet, kažem sebi – da nije nečija šala?“, pokušao je da bude duhovit jedan gledalac komentarišući kako se osećao ovog 1. aprila, kada je na sve četiri televizije u gradu redovni program istovremeno prekinut, a nenajavljeno započeo direktni prenos predizborne konvencije Srpske napredne stranke.

    U narednih dvadesetak dana, međutim, na televizorima svih građana Niša ovakva situacija se ponovila još desetak puta. Kampanja je odnela šalu.

    Pravo“ Nišlija da na sve četiri „svoje“ televizije koje imaju informativni program istovremeno gledaju direktne prenose predizbornih mitinga SNS-a po raznim gradovima Srbije, te Aleksandra Vučića kao dominantnog govornika, predstavljalo je osnovni specifikum ovogodišnje kampanje.

    I ovaj monitoring je jasno pokazao da su elektronski mediji u Nišu u velikoj meri sredstvo promocije vlasti, a posebno lokalne vlasti koja je najčešće personifikovana u ličnosti gradonačelnika. S druge strane, određeni učesnici izbora izloženi su cenzuri, koja, dakle, ne postoji samo u vanizborno vreme, nego i tokom predizborne kampanje“ (Zoran Gavrilović, BIRODI)

    Prema dostupnim podacima, ni na jednim prethodnim izborima nije postojala tolika i takva televizijska uniformnost. Pri tome, ovakvi prenosi morali su da budu besplatni – poručuju iz REM-a, a oni to, prema prvim informacijama, nisu bili.

    Nišku specifičnost mogla bi predstavljati činjenica da je postojao i učesnik izbora koji je imao bolji televizijski tretman od „neprikosnovenog“ premijera i lidera SNS-a. Gradonačelnik Niša Zoran Perišić, koji je i član Predsedništva SNS-a, imao je u centralnim informativnim emisijama tri od četiri televizije i pozitivnije predstavljanje i veću minutažu nego njegov partijski šef.

    S druge strane, oni koji su se o izborima informisali samo posredstvom udarnih informativnih emisija na ovim niškim televizijama mogli su pomisliti da na njima uopšte ne učestvuju Nova stranka (NS) ili Pokret Dosta je bilo (DJB), pa i koalicija Dveri –  Demokratska stranka Srbije (DSS). Nova, sa Zoranom Živkovićem na čelu, inače nekadašnjim gradonačelnikom Niša, nije imala ni sekundu vremena na sve četiri televizije, dok su DJB i Dveri–DSS prošli tek malo bolje.

    Sve ovo pokazao je monitoring medijske predizborne kampanje u Nišu, koji je realizovao beogradski Biro za društvena istraživanja (BIRODI), a čiji su rezultati nedavno predstavljeni.

    BIRODI je posmatrao sve centralne informativne emisije na Niškoj televiziji (NTV), Televiziji Belle amie, Televiziji Zona plus i Televiziji Kopernikus 1 (KCN 1) u periodu od 4. do 24. aprila ove godine. Monitoring je rađen po modelu Venecijanske komisije, odnosno Saveta Evrope, Evropske unije i OEBS-a.

    Dodatno je monitorisan i uzorak redovnih političkih emisija na ovim televizijama, a praćen je i opšti medijski ambijent u kojem se odvijala izborna kampanja u centralnom gradu na jugu zemlje.

    Plaćeni računi i medijska izolacija

    Upravo je praćenje medijskog ambijenta otkrilo da su ubedljivoj medijskoj dominaciji Vučića i SNS-a u Nišu doprinosili pre svega istovremeni direktni prenosi predizbornih konvencija ove stranke u Nišu (1. aprila), Zubinom Potoku (3. aprila), Pančevu (5. aprila), Pirotu (7. aprila), Boru (9. aprila), Kraljevu (11. aprila), Somboru (13. aprila), Zrenjaninu (18. aprila), Novom Pazaru (19. aprila) i Beogradu (21. aprila).

    Posmatrači su zapažali da su direktni prenosi bili identični onima na Televiziji Pink 3, osim što su kasnili po nekoliko sekundi. Svi su bili označeni kao „predizborni program“.

    Poslednjeg dana kampanje, 21. aprila, pred samu izbornu tišinu, tri od četiri niške televizije (Belle amie, Niška televizija i Zona plus) direktno su prenosile i emisiju „Ćirilica“ sa Happy televizije, u kojoj je gostovao Aleksandar Vučić.

    Poslednjeg dana kampanje, 21. aprila, pred samu izbornu tišinu, tri od četiri niške televizije (Belle amie, Niška televizija i Zona plus) direktno su prenosile i emisiju „Ćirilica“ sa Happy televizije, u kojoj je gostovao Aleksandar Vučić

    – Sve konvencije SNS-a iz više gradova u Srbiji direktno su prenošene pod komercijalnim uslovima. Dakle, za sve prenose, kao i za emitovanje spotova postoji ugovor i plaćeni račun. I druge stranke, odnosno izborne liste tražile su da direktno prenosimo njihove veće skupove, ali u znatno manjoj meri od SNS-a, što je, uostalom, bio slučaj i za sve ostale medije u Srbiji tokom kampanje. Naša televizija je prenos i emitovanje spotova radila i za SRS i SPS, za šta takođe postoje ugovori i računi – kaže za Cenzolovku Zvezdan Milovanović, vlasnik Televizije Kopernikus.

    Na pitanje da li smatra da je Kopernikus uspeo da obezbedi ravnomernu zastupljenost učesnika, kako nalaže aktuelni Pravilnik o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje, koji je usvojio REM, Milovanović nije konkretno odgovorio.

    On je uopšteno ocenio da „nije zadovoljan stanjem medija u Srbiji“, navodeći  kao problem „objektivnu slabost i neorganizovanost većine stranaka“, te „prekomerni uticaj stranaka na vlasti na izborni proces, podjednako na ovim kao i na svim prethodnim izborima od početka obnovljenog višestranačja u Srbiji“.

    Pitanja Cenzolovke u vezi sa direktnim prenosima mitinga SNS-a, eventualnim zahtevima te vrste drugih političkih stranaka, kao i o ravnopravnoj zastupljenosti svih učesnika izbora, koja su dostavljena i ostalim trima televizijama, nisu dobila odgovore.

    Televizija Zona plus je, inače, u vlasništvu člana porodice visokog funkcionera SNS-a i bivšeg ministra odbrane Bratislava Gašića, Televizija Belle amie – u svojini člana porodice Radomirović, dok je Nišku televiziju prošle godine kupio konzorcijum koji čine Narodne novine, koje su takođe u svojini člana porodice Radomirović, i Slađana Ostojić, inače direktorka i glodurka Televizije Zona.

    Bilo kakva reakcija na (ne)ravnomernu zastupljenost učesnika izbora jedva da se mogla čuti i među opozicionim strankama.

    Dragana Stojanović Krstić, potpredsednica Gradskog odbora Socijaldemokratske stranke (SDS), koja je zajedno sa DS, Liberalno-demokratskom strankom (LDP) i Narodnim pokretom Srbije (NPS) nastupila na listi „Niš, moj grad“, ocenjuje da je postojala „medijska izolacija“ njihove liste, ali dodaje da se nisu žalili REM-u jer bi to bilo besmisleno. „Trošili bismo vreme i energiju, angažovali advokate, a efekat bi bio – nula“, kaže.

    REM O MONITORINGU MEDIJA U KAMPANJIZA MESEC DANA?

    – Ne bih da prejudiciram, ali Služba za monitoring medijskog praćenja kampanje je već završila posao, a Savet REM-a će njen izveštaj verovatno usvojiti za 15–20 dana, što bi moglo da znači da će on biti objavljen za mesec dana. To nije nikakvo kašnjenje. Regulatorna tela u nekim drugim zemljama objavljuju takve izveštaje i godinu dana nakon izbora – kaže generalni sekretar REM-a Nenad Janković.

    – To ne menja činjenicu da su elektronski mediji, pa i deo ostalih medija u Nišu, za nas bili potpuno zatvoreni. Naši izborni štabovi su kontaktirali televizije kako bi obezbedili što bolje praćenje, ali su rezultati bili nikakvi, jer neke nisu odgovarale na poruke naših predstavnika, kao recimo Televizija Zona, ili su tražile veliki novac, kao Televizija Belle amie ili Niška televizija. I mi smo imali predizbornu konvenciju u Nišu, ali televizije ne samo da je nisu direktno prenosile nego su nam za gostovanje Borisa Tadića u emisiji od 45 minuta na Televiziji Belle amie i Niškoj televiziji tražile po 3.000 evra, što, naravno, nismo imali – objašnjava za Cenzolovku Dragana Stojanović Krstić.

    Ona dodaje da ih niške televizije tokom kampanje nisu zvale ni u emisije dijaloškog tipa. I njihove konferencije za novinare praćene su površno, a na četiri konferencije „niko od medija nije došao“. Snalazili su se tako što su sami pravili izveštaje, te ih dostavljali medijima, a i njih su objavljivali uglavnom portali.

    Obavezujući pravilnik i ćutnja REM-a

    Prema Pravilniku o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje, mediji su, međutim, dužni da svim izbornim listama i kandidatima „obezbede zastupljenost u programu bez diskriminacije“.

    Bez novčane ili druge naknade emituje se „predstavljanje izbornih lista ili kandidata“, odnosno informacije ili „posebne emisije“ posvećene kampanji, u cilju izveštavanja o predizbornim radnjama, idejama i mišljenjima podnosilaca izbornih lista i kandidata. Pravilnik je stupio na snagu u junu prošle godine.

    Transparentnost Srbija smatra da ovakva pravila za predstavljanje, kao i oglašavanje učesnika na izborima tokom kampanje nisu dovoljno jasna, a da utvrđivanje povrede „previše zavisi od slobodne ocene članova Saveta REM“.

    Ubedljivoj medijskoj dominaciji Vučića i SNS-a u Nišu doprinosili su pre svega istovremeni direktni prenosi predizbornih konvencija ove stranke u Nišu (1. aprila), Zubinom Potoku (3. aprila), Pančevu (5. aprila), Pirotu (7. aprila), Boru  (9. aprila), Kraljevu (11. aprila), Somboru (13. aprila), Zrenjaninu (18. aprila), Novom Pazaru (19. aprila) i Beogradu (21. aprila)

    – Na osnovu Pravilnika, „zakupljeni termini“, iako nisu formalno zabranjeni, moraće da se uklope u maksimalno dopušteno vreme za emitovanje reklama (12, odnosno šest minuta u jednom satu), usled čega će interesovanje za ovaj vid reklamiranja sigurno znatno opasti – navodi Transparentnost.

    Za generalnog sekretara REM-a Nenada Jankovića stvar je pak sasvim jasna. On kaže da Pravilnik propisuje da pružaoci medijskih usluga ne mogu da imaju plaćene termine za predstavljanje učesnika izbora, pa tako ni plaćene direktne prenose, a da su dužni da obezbede približno jednaku zastupljenost učesnika u izbornom procesu.

    – Ako su pružaoci medijskih usluga (besplatno) prenosili mitinge jedne stranke, onda su bili dužni da prenose i mitinge drugih stranaka. Ali, to ne može da obezbedi REM, već izborni štabovi stranaka treba da se dogovore sa pružaocima medijskih usluga. Koliko mi je poznato, REM-u se niko od učesnika izbora nije žalio da neki medij nije hteo da prenosi njihov skup – kaže on za Cenzolovku.

    Janković dodaje da „REM propisuje uslove“ za ponašanje medija u kampanji, a da zbog drastičnog kršenja Pravilnika može da izrekne samo opomenu i upozorenje.

    Prema njegovim rečima, za proveru da li je, recimo, podnosilac izborne liste platio predstavljanje koje ne spada u oglašavanje za novac nadležna je Agencija za borbu protiv korupcije. Za sankcionisanje je nadležan i Nadzorni odbor Skupštine Srbije za izbornu kampanju, ali on nije formiran od 2004. godine.

    Programski direktor BIRODI-ja Zoran Gavrilović, međutim, smatra da REM ima sasvim dovoljno instrumenata za postupanje u slučaju kršenja propisa od strane elektronskih medija u predizbornoj kampanji, ali da ih uporno ne koristi, te „stvara ambijent u kojem se dovodi u pitanje regularnost i demokratičnost izbora“.

    On kaže da će se ova organizacija povodom direktnih prenosa desetak mitinga SNS-a po Srbiji na sve četiri televizije u Nišu ipak obratiti i REM-u i Agenciji.

    – I ovaj monitoring je jasno pokazao da su elektronski mediji u Nišu u velikoj meri sredstvo promocije vlasti, a posebno lokalne vlasti koja je najčešće personifikovana u ličnosti gradonačelnika. S druge strane, određeni učesnici izbora izloženi su cenzuri, koja, dakle, ne postoji samo u vanizborno vreme, nego i tokom predizborne kampanje – kaže za Cenzolovku Gavrilović.

    Merenje pritiska i ulazak u istoriju

    U izveštaju BIRODI-ja o niškom monitoringu navodi se takođe da su niške televizije, ali i dobar broj drugih medija o kampanji izveštavali rutinski, površno i plitko, tako da su samo retki imali informacije o delikatnijim temama, odnosno izveštavali problemski.

    To su, dodaje se, neki od razloga zbog kojih građani Niša nisu u dovoljnoj meri bili informisani o tome da je, na primer, bilo pokušaja da se prekinu skupovi Nove stranke i koalicije Reformistička stranka – Zajedno za Srbiju, zatim da je bilo kršenja propisa o isticanju stranačkih plakata, kampanje „od vrata do vrata“ u kojoj su stranački aktivisti SNS-a pitali građane da li će da glasaju za tu stranku, navodnih pretnji simpatizerima „otcepljenih“ naprednjaka koji su oformili listu „Iskreno za Niš – general Momir Stojanović“, nedozvoljenih lekarskih pregleda u organizaciji SNS-a ili navodne tuče naprednjaka na svečanosti u hotelu „Aleksandar“…

    Oni koji su se o izborima informisali samo posredstvom udarnih informativnih emisija na ovim niškim televizijama mogli su pomisliti da na njima uopšte ne učestvuju Nova stranka ili Pokret Dosta je bilo, pa i koalicija Dveri – Demokratska stranka Srbije

    – Zabrinjava i to što najveći broj medija nije „prepoznao“ kršenje zakona od strane nosilaca javnih funkcija ili političkih stranaka tokom predizborne kampanje, kao, recimo, u slučaju njihovog bavljenja humanitarnim aktivnostima – navodi se u izveštaju.

    Pojedine niške televizije su, tako, izvestile o humanitarnoj akciji SNS-a u centru Niša, u kojoj je građanima meren krvni pritisak i nivo šećera u krvi, a tome prisustvovao gradonačelnik Perišić, inače šef niškog izbornog štaba te stranke. Od građana kojima je pružena takva usluga tražen je JMBG i drugi identifikacioni podaci.

    Mediji se nisu na adekvatan način bavili ni postupcima funkcionera koji bi mogli predstavljati zloupotrebu javnih funkcija ili resursa u kampanji za promotivne aktivnosti stranaka kojima pripadaju.

    Jedan od najpoznatijih primera takve vrste svakako je gostovanje Bobana Džunića (SNS), predsednika gradske opštine Palilula, u živom popodnevnom programu na Televiziji Belle amie, 23. marta, u kojem je svom saradniku – predsedniku Skupštine opštine Palilula Milošu Stojkoviću (SPS), koji je takođe gostovao kao opštinski funkcioner, ponudio da potpiše pristupnicu SNS-a, nakon što ju je „spremno“ izvukao iz džepa. Stojković je pristupnicu „spremno“ potpisao.

    Voditeljke emisije su uz osmeh „upozorile“ Džunića na poštovanje zakona i pravila kampanje, a potom zaključile da će ovo „ući u istoriju, jer se nikada do sada nije desilo“.

    VIŠE VREMENA ZA GRADONAČELNIKA NEGO ZA VUČIĆA

    Prema rezultatima monitoringa, u posmatranom periodu u centralnim emisijama četiri niške televizije Aleksandar Vučić je kao premijer pozitivno predstavljen 3.752 sekunde, a kao lider SNS-a –  1.289 sekundi.

    On je kao premijer neutralno predstavljen 53, a negativno 89 sekundi, dok je njegovo negativno predstavljanje kao lidera SNS-a trajalo samo dve sekunde.

    Gradonačelnik Niša Zoran Perišić (SNS) pozitivno je predstavljen u 5.961 sekundi, neutralno u 314 sekundi, a nema ni sekundu tzv. negativnog vremena.

    Na Televiziji Belle amie Vučić je kao premijer imao 975 sekundi pozitivnog vremena, a  kao predsednik SNS još 191 sekundu. Izborna lista koju je predvodio imala je još 449 sekundi pozitivnog vremena.

    Gradonačelnik Perišić je pak imao 1.550 sekundi pozitivnog i 79 sekundi neutralnog predstavljanja, a svi ostali lokalni funkcioneri 1.627 sekundi pozitivnog, 112 sekundi neutralnog i veoma malo negativnog vremena.

    U emisijama su predstavljene i lista „Srcem za Niš“, koju čine Zajedno za Srbiju i Reformistička stranka, koalicija SPSJS, Srpska radikalna stranka i „Niš, moj grad“ (Savez za bolju Srbiju plus DS).

    Za ostale izborne liste „nije bilo mesta“.

    Niška televizija je u centralnim informativnim emisijama Vladi Srbije dala 1.079 sekundi pozitivnog vremena, a Aleksandru Vučiću kao premijeru 693 sekunde takvog vremena.

    Lista SNS-a imala je dodatnih 225 sekundi pozitivnog vremena, šest  neutralnog i 32 sekunde negativnog vremena. Gradonačelnik Perišić  je predstavljen pozitivno u 2.061 sekundi, a neutralno u 161.

    U centralnim informativnim emisijama predstavljene su još liste Jedinstvene levice, SPSJS, „Niš, moj grad“ i „Srcem za Niš“. Ostale liste nisu predstavljane.

    Televizija Zona plus je u svojim udarnim informativnim emisijama izdvojila 1.005 sekundi za pozitivno predstavljanje Vučića kao premijera, a još 651 sekundu za njegovo pozitivno predstavljanje kao lidera SNS-a.

    Izborna lista SNS dobila je 550 sekundi za pozitivno i 17 sekundi za neutralno predstavljanje. Za gradonačelnika Perišića izdvojene su 1.274 sekunde za pozitivno i 14 sekundi za neutralno predstavljanje, a predsednik Srbije Tomislav Nikolić je u 33 sekunde predstavljen pozitivno, a u 74 neutralno.

    Svoje mesto su našle još samo liste Levice Srbije i koalicije SPSJS, dok ostalih nije bilo.

    Televizija KCN 1 izdvojila je najviše vremena za gradonačelnika Perišića (1.075 sekundi za pozitivno i 60 sekundi za neutralno predstavljanje), ali je za druge funkcionere, kao i za listu SNS-a opredelila manje vremena od drugih televizija.

    Vučić je kao lider SNS-a pozitivno predstavljen u 305 sekundi, a negativno u dve sekunde, što je šesto mesto po vremenskoj zastupljenosti, dok je lista SNS-a dobila 413 sekundi pozitivnog, 12 neutralnog i 83 sekunde negativnog vremena (četvrto mesto).

    Predsednik Srbije Nikolić imao je 252 sekunde pozitivnog vremena (osmo mesto). Na drugom mestu po vremenskoj zastupljenosti je Levica Srbije (983 sekunde pozitivnog, 64 neutralnog i 45 negativnog predstavljanja), a svoj udeo u udarnoj informativnoj emisiji našli su i  „Niš, moj grad“ (Savez za bolju Srbiju plus DS), SRS, SPSJS, Dveri–DSS i Dosta je bilo.

    (Autorka je novinarka lista Danas)

    Piše: Zorica Miladinović
     Izvor: Cenzolovka
    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com