Zabava

Bez posete Kosovu, pesma Pi Džej Harvi “The Wheel” ne bi bila napisana

Fotografija Pi Džej Harvi: Maria Mochnacz

Pi Džej Harvi je uvek bila umetnica koja je svoje radove stvarala i prezentovala iskreno i pod svojim uslovima, konstantno nošena željom da pred sebe stavlja nove izazove, što zauzvrat uživanje u njenoj umetnosti čini bogatim i oplemenjujućim iskustvom. Snaga njenog diskografskog opusa, koji će uskoro činiti ukupno devet albuma, leži u sposobnosti da u svoje pesme unese i zauzda svoje emocije – od najranijeg materijala kao što je žestoki album „Rub ‘Till It Bleeds“, do laganog prebiranja po žicama na „The Desperate Kingdom of Love (sa ‘Uh Huh Her’ iz 2004, albuma na kojem je odsvirala sve instrumente), do često krhke raskoši albuma ‘Let England Shake’ iz 2011. (sa kojim je osvojila svoju drugu Merkjuri nagradu – i jedina je umetnica kojoj je to pošlo za rukom).

Krajem prošle godine, 3.000 srećnika koji su se dokopali karata se spustilo u utrobu londonskog Somerset Hausa da gledaju Pi Džej i njene saradnike – producenta Flada i Džona Periša – kroz staklo sa ogledalom sa unutrašnje strane. Projekat pod nazivom Snimanje u toku je osmišljen zajedno sa Artangel, i trajao je u periodu od pet nedelja. U projektu je takođe učestvovao i fotoreporter i filmski stvaralac Šejmus Marfi, koji je zabeležio ceo proces. Poli Džin se obratila Marfiju pre više godina, kada je 2008. godine videla njegovu izložbu pod nazivom Vidljiva tama, koja govori o njegovim iskustvima iz Avganistana. To je onda dovelo do toga da Marfi režira 12 kratkih filmova za Let England Shake.

Sada znamo da su plodovi sešna „Snimanja u toku“ uključena u njen opus, projekat The Hope Six Demolition (koji izlazi ovog aprila) – splet pesama koje su direktno insprisane putovanjima Pi Džej Harvi i Marfija na Kosovo, u Avganistan i Vašington, tokom perioda od četiri godine.

„Kada pišem pesmu, ja vizualizujem čitavu scenu“, objašnjava Pi Džej. „Mogu da vidim boje, znam koje je doba dana, osećam raspoloženje, mogu da vidim kako se svetlo menja, kako se senke kreću, vidim ceo prizor. Prikupljanje informacija iz sekundarnih izvora mi je delovalo suviše daleko od onoga o čemu sam želela da pišem. Želela sam da omirišem vazduh, osetim tlo i upoznam ljude u zemljama kojima sam bila fascinirana“.

Mnoge od pesama sa The Hope Six Demolition su mogle prvi put u javnosti da se čuju u oktobru, u londonskom Rojal festival holu, izvedene ispred opčinjavajuće pozadine Marfijevih fotografija. I to nije bio prvi put da su ta putovanja obezbedila građu za njenu umetnost: utisnula je svoja iskustva ne samo u novi album, već i u svoju prvu knjigu poezije iz 2015, The Hollow of Hand, gde njene reči ponovo prate Marfijeve slike..

Pored postojećih snimaka nastupa u Rojal festival holu na Jutjubu, Poli Džin Harvi je 21. januara imala premijeru spota za The Wheel, bluzerskog vrtloga duvača, divljačkih bubnjeva i insistirajućeg tapšanja. Prati je i odgovara joj ritualni hor, a refren „I gledaj ih kako iščezavaju“, koji se ponavlja dok se pesma bliži kraju, hipnotičan je i uznemirujući. Ispod možete da pogledate spot za The Wheel u režiji Šejmusa Marfija, a možete da pročitate i Marfijeve misli o inspiraciji, o pesmi i spotu, i o projektu kao celini.



Pročitajte šta je i-D magazin pisao o spotu za „The Wheel“

„Poli i ja smo želeli da napravimo zajednički projekat i da radimo na mestima koja su nam zanimljiva i bitna. Upoznali smo se tako što je ona videla moje fotografije iz Avganistana, i kasnije sam joj pokazao još radova, uključujući i neke iz rata na Kosovu, krajem devedesetih. Imao sam iskustva i kontakte na oba ta mesta, a Poli je odavno bila fascinirana Avganistanom, i pomno je pratila događaje na Kosovu dok su bili aktuelni. Oba mesta imaju tešku istoriju i zbog vesti svi znaju za njih po imenu; detalji i nijanse možda nestaju,ili su zaboravljeni. Vratio sam se na Kosovo 2004, kada je sukob ponovo buknuo, zatekao sam nerešene razmirice i duboku frustraciju na obe strane, po pitanju dinamike i načina rešavanja problema.

Oboje smo pozvani tamo početkom leta 2011. Pozvani smo da prisustvujemo projekciji svih 12 kratkih fimova koje sam snimio za album Let England Shake, i da učestvujemo na debati posle Dokufesta u Prizrenu, na jugu Kosova. To nije nešto što bi Poli inače radila, ali ipak je delovalo kao da je to na neki način neizbežno i da će pokrenuti projekat. I tako smo otišli.

U središtu pesme The Wheel je putovanje na Kosovo. Ko može da kaže šta je još uticalo na njeno stvaranje? Prizor ringišpila na Kosovom Polju u blizini prestonice Prištine je konkretna referenca na naslov. Mogu da vam kažem i datum kada je nastala – 4. avgust 2011. – po snimku koji sam napravio dok smo išli ka našim kolima parkiranim u blizini železničke stanice. Bila je to jedna od prolaznih opservacija uobičajenog prizora, jedna od mnogih tog dana. Dok je Poli zapisivala beleške, mene je možda više zanimalo nešto što se događalo na drugoj strani ulice, i nešto ne bih snimao, a nešto čak ni video. Tog dana smo prikupljali materijal sa slepim, optimističnim entuzijazmom; to su i inače karakeristike našeg zajedničkog rada. Nismo imali predstavu da li će išta od toga biti viđeno, čuto, niti da li će imati ikakvog smisla.

Da li je sam taj prizor bio jedina inspiracija za pesmu? Bez priča ljudi koji su stradali tokom rata, bez poseta selima koja su napuštena usled etničkog čišćenja, bez cikličnih osveta, bez različitih percepcija ljudi koji su sa nama podelili svoje priče, da li bi ta pesma mogla da bude napisana?

Ponovo sam se vratio na Kosovo u decembru 2015, ovog puta naoružan spoznajom o tome kako se projekat razvija. Pored Kosova, bili smo i u Avganistanu i u Vašingtonu. Objavljena je knjiga Polinih pesama i mojih fotografija, The Hollow of the Hand, i imali smo dve poetsko/muzičke/fotografske večeri u Rojal Festival holu. Muzičko snimanje koje se pretvorilo u umetničku instalaciju u Somerset Hausu koju sam ja snimio. Album je masterizovan i uskoro izlazi. Disparatni elementi projekta koji je započet iz radoznalosti i zanimanja se konačno sklapaju.

U spotu za The Wheel ima raznih snimaka napravljenih tokom prvog putovanja 2011, Polinih proba u Londonu koje sam snimio, i poslednjeg putovanja na Kosovo. Ogromna izbeglička kriza u Evropi je vest već više meseci. Odvija se na svim teritorijama koje se vezuju za nedavne sukobe na Kosovu i širom Balkana. Ideja ciklusa, točkova i ponavljala je još jednom bila isuviše očigledna, i bilo ju je neophodno uključiti.“

„Odajemo počast Nesimu Krijeziju (1938. – 2016.), predivnom čoveku koji je na filmu izveo tradicionalni ples sa čašom na glavi, na venčanju u svom selu Brezne, u opoljskom regionu na Kosovu.“

///

Pi Džej Harvi će ove godina nastupiti na brojnim međunarodnim festivalima – sa svojim devetočlanim bendom – datumi su navedeni ispod.

Datumi turneje Pi Džej Harvi

06/04/16 – Barcelona, Spain – Primavera Sound

06/04-05/16 – Paris, France – We Love Green Festival

06/12/16 – London, UK – Field Day

06/17-18/16 – Helsinki, Finland – Sideways Festival

06/20/16 – Berlin, Germany – Zitadelle Spandau

06/22/16 – Zagreb, Croatia – INMusic

06/24-26/16 – Beuningen, The Netherlands – Down The Rabbit Hole

06/29/16 – Gdynia, Poland – Open’er Festival

06/29-07/02/16 – Roskilde, Denmark – Roskilde Festival

07/02/16 – Werchter, Belgium – Rock Werchter

07/03/16 – Herouville St Clair, France – Beauregard Festival

07/07/16 – Trenčín, Slovakia – Pohoda Festival

08/11/16 – Oslo, Norway – OYA

08/11-13/16 – Gothenburg, Sweden – Way Out West

The Hope Six Demolition projekat izlazi za etiketu Vagrant Records 15. 4.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh