• Analize I Kolumne

    ДРЖАВА МОБИНГУЈЕ РАЧУНОВОЂЕ

     

    Miodrag Peric racunovodjaФинансијски извештаји су основ за имплементирање јавних прихода, оцену и процену економског раста Србије, доношење значајног броја судских одлука, контролу финансијског сектора од стране Народне банке Србије, као и оцену бонитета, а рачуновође су чувари јавних интереса.

                    Захваљујући веома лошем Закону о рачуноводству,   финансијско  извештавање је веома неквалитетно, а самe рачуновође су сврстане у ред слободних професија. Осим послодаваца који траже што јефтинијег и послушнијег књиговођу друге баш и не занима та професија.

    Агенција за привредне регистре наставља вишегодишњу стару праксу да пред предају финансијских извештаја, мења свој апликациони систем за предају финансијских извештаја. Свака њихова промена је додатни трошак за и онако осиромашену привреду а и још један намет  за рачуновође, не само финансијске природе, већ и психолошке, јер рачуновође више не морају да познају рачуноводство, али морају да знају програмирање, како би успели да предају финансијске извештаје, или пак да ангажују неког програмера, који свој рад наплаћује 40 еур-а по сату, а књиговођа води пословне књиге и за 30 еур-а месечно. Нормално, трошак програмера је на терет књиговође, јер послодавац нема појма о томе како се шаље финансијски извештај. Њему је битно да ли је књиговођа њему сачинио жељени резултат пословања.

    Агенција за привредне регистре је крајем Јануара 2017. године, без икакве најаве,  променила комплетну апликацију и систем за потписивање финансијских извештаја својом новом апликацијом „Нексу“.

    Да би све то функционисало сви корисници апликације су морали да за сва сертификациона тела инсталирају све своје пратеће софтвере, поред инсталације нове апликације АПР-а.

    Komp desktopПосебно напомињемо да свако ко није имао најмање “WINDOWS” 7 на свом рачунару, није могао то да учини, па је морао да купи нови рачунар и нови програм, који ће подржати апликацију.

    А и онај ко је имао добар софтвер, је имао проблема. Најпре приликом уноса самих података, када је требало исте запамтити, долазило је до брисања већ унетих података, па је несрећни књиговођа морао то поново да уноси. Често пута апликација је јављала да постоје грешке у АОП контроли, а да исте нису постојале. Бисер је да током 27. фебруара  нису могли да се потпишу финансијски извештаји само за статистичке потребе, већ само и за статистичке и коначни финансијски извештаји, а чак у одређеним тренуцима ни један ни други,  а на питање у чему је проблем, речено је да се жалимо оделењу за финансијске извештаје које нормално није било доступно.

    komp.jpegНе треба спомињати да је редовно долазило до блокаде – прекида рада после другог или трећег потписивања.

    Рачуновођа мора да буде добар програмер, да зна, да ли ће да користи софтвер од 32- бит-а или 64 бит-а, плус поједини сертификати су захтевали да програмер сам креира пут до апликације АПР,  како би се препознао  понуђени сертификат којим ће ићи потписивање. 

    Те инсталационе делове, (program files) на рачунару већина нас не познаје.

    Парадоксално је да 27.02.2017. године од 9.30 часова до 17.20. часова, као и од 22 часа па до 28 . фебруара до 9. часова апликација АПР није радила, као и да је током 28. фебруара радила са прекидима. Зa све то нема одговора.

    REDЗбог валидације сертификата у систему потписивања (стандарди потписивања “Xades” и “Pades”), па је код појединих сертификата било проблема не препознавања истих. Па су потписници морали да оду до свог сертификационог тела и да поново изврше валидацију. Највећи проблем је био са потписницима који су користили потпис добијен од МУПА, као и Халкома.

    Сведоци смо да је само у МУПУ био веома дуг ред, и да су клијенти једва успевали да среде своје електронске потписе.

    За све то су кривили  књиговође, јер незнају ни за АПР ни за електронски потпис. Књиговођа је тај који је навикао да трпи и да ћути, чекајући неки други закон о рачуноводству, који ће му дефинисати место и значај.

    А у међувремену књиговођа, за џабе седи и чека да се проблеми отклоне, седи и програмер, али своје чекање наплаћује.

    Како због промене софтвера, нису могли у законском року да се предају ванредни финансијски извештаји, то је Агенција за привредне регистре, приликом предаје наплаћивала таксу као за неблаговремено предате извештаје, иако клијент није могао да утиче на ту околност. Поставља се питање шта ће бити са онима који и поред великог ангажовања нису успели да своје извештаје за статистичке потребе предају до 28.02.2017.године, јер апликација поново није радила од 28.02.2017.године до 01.03.2017. године до 9.30.

    Саопштење АПР-а: „Како би отклонили настале проблеме на инфраструктури, Агенција је била принуђена да прекине рад система, али је сада апликација за унос финансијских извештаја поново доступна. Тренутно систем ради без проблема, али је могуће да ће бити потребно време да се стабилизује, с обзиром да велики број корисника покушава да приступи, или већ ради у систему“, Београд, среда 27.02.2017.године.

    Оваква, доста неодговорна изјава, АПР-а, нам говори са каквим све проблемима се сусрећу рачуновође захваљујући пре свега неодговорном односу АПР-а према клијентима, јер уколико су направили такву инфраструктуру, која не може да прихвати већи број захтева истовремено, па зашто су је и правили, и ко је одговоран за тако лошу инфраструктуру.

    Вероватно ћемо и 2018. године  бити сведоци надоградње инфраструктуре, а ако буде више пара пореских обвезника, можда се и поново мења.

    Миодраг Перић ов.рач.

    Председник Удружења Рачуноводствених услуга

    26 Komentari

    26 Comments

    1. Jasmina Markovic

      4. марта 2017. at 10:40

      Svaka cast kolega, odlicno si objasnio polozaj knjigovodje u ovoj drzavi tj mobing koji se vrsi nad nama, nadam se da ce dovesti do nekih promena na bolje jer ovako je neizdrzivo i veoma stresno za nas a da ne pricam o velikim trosovima finansijskim koje smo morali da podnesemo.

    2. Dragan i Sladjana Jovanovic

      4. марта 2017. at 11:04

      Na sve navedene probleme smo i mi nailazili. U potpunosti se slazemo sa konstatacijom daje ovo mobing a mozda i vise od toga.
      Neznamo samo da li cemo moci da docekamo dan kada ce zavrsni racuni(zavali se oni za statisticke potrebe ili redovni, vanredni), da se predaje u 1 (jednom) papiru u kome ce biti iskazani, prihodi, rashodi i stanje imovine i kapitala.
      Dokle ce u ovoj zemlji sve ici logikom ZASTO PROSTO KAD MOZE SLOZENO.

    3. Dragica

      4. марта 2017. at 11:13

      Svaka čast predsedniče i tako je, svaka reč Vam je na mestu

      • Анонимни

        5. марта 2017. at 06:15

        Možemo slobodno I da se yapitamo kome sve ovo treba I kada je neki poreski inspector došao da kontroliše završni račun, I čemu elektronski potpis onda I sva ta ujdurma oko istog,

    4. JELENA

      4. марта 2017. at 12:10

      Hvala Vam što ste reagovali.Dobro je što neko u ime svih nas koji radimo ovaj posao kaže na koje probleme nailazimo prilikom samog slanja finansijkog izveštaja.Mi koji stojimo između klijenata i države, najmanje krivi a najveći krivci za sve.Posebna neprijatnost iz mog iskustva je i potpisivanje finansijskog izveštaja uz pomoć sertifikata ličnih karata za koje je trebalo posebno softverski prilagoditi slanje za lične karte izdate do 14.08.2014. i posle tog datuma.To znači da u svakom momentu moraš da imaš najmanje dva računara koji će pored svih prilagođavanja koje traži APR, imati i odgovarajuće aplikacije za određenu ličnu kartu!? Te dve aplikacije koje prepoznaju sertifikate u većeni slučajeva u zavisnosti od konfiguracije računara NE PODRŽAVAJU JEDNA DRUGU.U početku prosto nisam mogla da verujem da se tako nešto zaista dešava.Kao da su sve državne institucije protiv nas.Nadam se da će sledeće godine sve ovo biti gorka prošlost.

    5. Stojanka Ks

      4. марта 2017. at 12:10

      Bravo Predsednice! To je deo onoga sto nas muci.Bar da se cuje sta smo preziveli u februaru. Pritom Apr daje odgovor da nije na knjigovodjama da potpisuju FI, vec salju zakonskim zastupnicima na potpis. Kakav bi tek haos bio da su se knjigovodje pridrzavale toga.
      Sada se prica nastavlja sa Poreskom upravom koja jos nije postavila vazeci obrazac PPDG-1S i ako je zadnji rok za predaju 15.03.2017.g.
      Da li pominjati PIO fond i predaju M4 obrazaca (rok 30.04.17.) za koji jos uvek ne znamo da li ce se predavati i kako.
      Idemo dalje… u nove probleme.

    6. Svetlana

      4. марта 2017. at 12:19

      Poštovani kolega, svaka čast za tekst koji ste objavili, to jesu realni problemi sa kojima se profesionalne računovodje susreću u praksi u našoj zemlji. Ukoliko ne dodje do promene nacionalne računovodstvene regulative, bojim se da će problema biti sve više a svest o ulozi i značaju profesionalnog računovodje u savremenoj ekonomiji sve manja.

    7. Анонимни

      4. марта 2017. at 12:31

      Bravo Kolega,pročitao si misli mnogih kolega i olakšao nam dušu.Mi knjigovođe generalno smo pretrpeli teške psihičke traume zbog APR-a.Dok ne pošaljemo izveštaje,kao da ništa nismo uradili,a to je sramota šta nam rade.Još samo jedna informacija, tri moja dobra prijatelja,jedan drvoseča,jedan opančar a treći kovač potkivač, koji prilično dobro poznaju kompjuter,program i informatiku, jer koriste sve to u svom radu, su kod mene, uz kaficu, videli aplikaciju za potpisivanje FI i istog se trenutka začudili na nestručnom i komplikovanom tehničkom rešenju i oni bi to, kako garantuju sa DVA KLIKA besprekorno rešili. U njihovom informativnom sistemu nebi ni jedne sekunde ,ni slučajno došlo do prekida rada i nemogućnosti višečasovnih prekida.Ljudi su već odavno otišli na mesec i otkrili nove planete milionima svetlosnih godina udaljene a ovaj po njima mali tehnički problem iz tog razloga nebi ni trebalo da postoji i da remeti knjigovođe; divne, predivne, prestručne knjigovođe, naročito licencirane, od starne Saveza računovođa i revizora Srbije najače strukovne organizacije u Srbiji, koji samo nisu ni od koga priznati a,to očekuju uskoro, za jedno hiljadu godina, kada se pređe da žive na nekoj drugoj, novoj, planeti gde će po tim vanzemaljskim zakonima, knjigovođe biti vrhunski priznati cenjeni i poštovani u tom uređenom društvu .

    8. Danka

      4. марта 2017. at 12:53

      Sve ovo sto ste naveli i mi smo prosli za vreme predaje zavrsnih obracuna.Nasa obaveza nije samo da
      vodimo racuna o ispravnim podacima i da smo strucni za sacinjavanje zavrsnog obracuna,vec moramo da znamo i softver,instalaciju i azuriranje pojedinih aplikacija, ili da platimo programera. Ovo sto dozivljavamo ne trpi ni jedna profesija.Udruzenje bi moralo da se malo vise izbori za nas polozaj.
      Pozdrav.Danka.

    9. Accountant

      4. марта 2017. at 14:16

      Tako je, kolega. Svaka cast.

    10. Darko Ciric

      4. марта 2017. at 15:42

      Sjajan tekst i odlican sajt. Novostidana.rs su retki medij gde mogu da se procitaju razlicita misljenja i strucne analize. Svaka cast i samo tako nastavite.

    11. Summarum Kragujevac

      4. марта 2017. at 16:14

      Mislim da nam iduće godine APR neće ni biti potreban. Odradili smo posao Poreskoj upravi, evo odradjujemo ga i APR-u, a kod kuće sam poslednji put ručao za Novu Godinu.

    12. mali privrednik

      4. марта 2017. at 16:22

      ja kao mali privrednik morao sam da kupim nov racunar i nov program i predaja zavrsnog racuna me kosta 1000eur-a

    13. mali privrednik

      4. марта 2017. at 16:37

      А за то време, државни чиновници, које ти исти људи у редовима својим радом и пословањем финансирају, пију кафе, шале се, смеју се, шеткају, иду на паузе и тренирају нерве малим и средњим привредницима.

      MALI PRIVREDNIK

    14. Dragana

      4. марта 2017. at 17:04

      Svaka čast kolega,konačno da je neko napisao sa kojim problemima se srećemo u svom radu.Nadam se da će se to konačno rešiti jer mi smo knjigovodje a ne programeri.Hvala još jednom u ime računovodja iz Ivanjice!

    15. Dragan

      5. марта 2017. at 00:20

      Svaka čast kolega, sve što ste naveli stoji.
      Možda bi bilo bolje da radimo kako APR kaže, pripremimo finansijske izveštaje i pošaljemo ih vlasnicima – osnivačima na potpisivanje, oni bi ih sigurno predali u narendih 10-godina.
      Kada je korisnik došao kod mene da predamo izveštaj ja ga pitam za PIN, a on kaže „pa rekao sam ti prošle godine, to tebi treba a ne meni, ti moraš da ga znaš a ne ja !!!“ Veoma mudro.
      Ali ne predajemo se mi tako lako, upisujemo skolu za programere, pa kad krenemo, ….

    16. Dragica Lučić

      5. марта 2017. at 06:20

      Poštvani kolega, računovodje Novog Sad IMAJU još jedno pitanje ključno: kome sva ova ujdurma oko e-potpisa treba????? I kada je neki poreski inspector ili državni organ došao da kontroliše????? kod obveznika završni račun,,,,,NIKAD,

      • Анонимни

        6. марта 2017. at 07:21

        I te kako kontrolisu. U Beogradu u postupku kancelarijske kontrole i to detaljno. Sva konta i salda. Trajalo je to 3 meseca.

    17. Ina

      5. марта 2017. at 18:09

      Ludilu nikad Kraja

    18. Ana Lazic

      5. марта 2017. at 18:30

      Bravo,napokon je neko javno izneo problem zbog kojeg mesec dana nismo vidjali svoje porodice i odricali se sna.Sve puca po knjihovodjama,koji vise i ne razmisljaju kako sastaviti zavrsni racun , vec kako ga predati.

    19. Milos

      5. марта 2017. at 21:47

      Ukoliko se nešto ne preduzme, ovo će postati neizdrživo, pogotovo ako od 01/01/2018 godine krenu ove izmene u vezi PDV-a. Računovođa se danas više bavi digitalnom bibiliotekom, e potpisivanjem, overom zdravstvenih knjižica, sastavljanjem Ugovora o radu, pakovanjem bruto bilansa za banku, prijavom i odjavom radnika nego svojom strukom.
      Rešenje je svakako u određivanju tarife za svaku vrstu usluga.

    20. Marina

      6. марта 2017. at 08:11

      Svaka čast, odličan tekst.

    21. Rada

      6. марта 2017. at 11:44

      Sve je tacno i svi istu muku mucimo.Ali ne vredi od kukanja vec treba organizovano prici problemu kroz udruzenje knigovodja kao izvornog tela koje ovi problemi doticu.Od raznih registrovanih kvazi udruzdnja nema korist jer oni se samo bore za svoju poziviju.Dakle udruzenje ljudi koji te poslove obavljaju.Treba delovati udruzenim snagama kako bi se ova profesija vec jednom zastitila i dobila mesto koje zasluzuje srazmerno svom radu i znacaju.

    22. Jasmina

      6. марта 2017. at 12:53

      Odlican tekst, nadam se da je makar nekoga ganulo, osim racunovodja samih, u kakvim smo sve problemima i koliki stres dozivljavamo svake godine prilikom predaje zavrsnih racuna. Evo sada i prilikom predaja PPDG1-S prijava, ali to je sada druga tema i nema veze sa APR-om.
      27.02.2017 god. se jedna nasa koleginica obratila za pomoc jer je zbog stresa i iscrpljenosti zavrsila u hitnoj pomoci a ostalo joj je nekoliko neukucanih zavrsnih racuna. Divnim gestom, koleginica koja je procitala apel, je sa lap topom otisla do nesrecne zene i pomogla joj. Zena kojoj je pozlilo je u vec sa poduzom karijerom u oblasti knjigovodjenja i u zreloj zivotnoj dobi, pa joj sve te novine oko unosa podataka, instaliranja programa i potprograma predstavlja problem i uznemirenje, kako da dodje do finansijskih sredstava da obezbedi logicku podrsku kako bi ispratila sve te softverske promene tako i da na kraju, kada sve to obezbedi, stigne na vreme da odradi posao.
      Slazem se sa Milosem i njegovim prethodnim komentarom, previse toga nam je nametnuto tako da mi se cini da se ponajmanje bavim svojom strukom.
      O problemima u poreskoj upravi, usaglasavanju kartica i ispravljanju gresaka, gubljenju vremena zbog toga sto mi se cini da je u nedogled, da i ne pricam.

    23. Dragica Milidrag

      6. марта 2017. at 17:56

      Dragi kolega i sve drage kolege, kako promeniti situaciju u kojoj se račinovođa nalazi između čekića i nakovnja. Sa jedne strane država u vidu APR i PU a sa druge strane klijent koji misli u stilu “ PIN sam ti dao prošle godine to treba tebi“.
      Da li među nama, koliko god nas je i kakvi god da smo, ima dovoljno snage i kvaliteta da se zajednički krene u promenu našeg statusa i položaja.
      Hvala kolegi koji je izgovori ono što mnogi od nas misle, ali eto zbog osećanja beznađa, bespomoćnosti i ko zna čega još jednostavno nastavljamo da ćutimo i trpimo i klijente i APR i PU i izdavaoce serifikata koji ne funkcionišu itd, itd.

    24. Светлана

      13. марта 2017. at 12:16

      Драги колега,овим текстом сте све рекли.Књиговође су у великом проблему.У њихову корист ништа не иде.почев од закона о рачуноводству па надаље.Не бих волела да остане само критика упућена АПР-е а нама да остане терет посла.Предлажем побуну већих размера.Да будемо више на друштвеним медијима,да тражимо званично одговоре на питања и да покушамо са таквим видом борбе.

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com