Analize I Kolumne

ДРЖАВА МОБИНГУЈЕ РАЧУНОВОЂЕ

 

Miodrag Peric racunovodjaФинансијски извештаји су основ за имплементирање јавних прихода, оцену и процену економског раста Србије, доношење значајног броја судских одлука, контролу финансијског сектора од стране Народне банке Србије, као и оцену бонитета, а рачуновође су чувари јавних интереса.

                Захваљујући веома лошем Закону о рачуноводству,   финансијско  извештавање је веома неквалитетно, а самe рачуновође су сврстане у ред слободних професија. Осим послодаваца који траже што јефтинијег и послушнијег књиговођу друге баш и не занима та професија.

Агенција за привредне регистре наставља вишегодишњу стару праксу да пред предају финансијских извештаја, мења свој апликациони систем за предају финансијских извештаја. Свака њихова промена је додатни трошак за и онако осиромашену привреду а и још један намет  за рачуновође, не само финансијске природе, већ и психолошке, јер рачуновође више не морају да познају рачуноводство, али морају да знају програмирање, како би успели да предају финансијске извештаје, или пак да ангажују неког програмера, који свој рад наплаћује 40 еур-а по сату, а књиговођа води пословне књиге и за 30 еур-а месечно. Нормално, трошак програмера је на терет књиговође, јер послодавац нема појма о томе како се шаље финансијски извештај. Њему је битно да ли је књиговођа њему сачинио жељени резултат пословања.

Агенција за привредне регистре је крајем Јануара 2017. године, без икакве најаве,  променила комплетну апликацију и систем за потписивање финансијских извештаја својом новом апликацијом „Нексу“.

Да би све то функционисало сви корисници апликације су морали да за сва сертификациона тела инсталирају све своје пратеће софтвере, поред инсталације нове апликације АПР-а.

Komp desktopПосебно напомињемо да свако ко није имао најмање “WINDOWS” 7 на свом рачунару, није могао то да учини, па је морао да купи нови рачунар и нови програм, који ће подржати апликацију.

А и онај ко је имао добар софтвер, је имао проблема. Најпре приликом уноса самих података, када је требало исте запамтити, долазило је до брисања већ унетих података, па је несрећни књиговођа морао то поново да уноси. Често пута апликација је јављала да постоје грешке у АОП контроли, а да исте нису постојале. Бисер је да током 27. фебруара  нису могли да се потпишу финансијски извештаји само за статистичке потребе, већ само и за статистичке и коначни финансијски извештаји, а чак у одређеним тренуцима ни један ни други,  а на питање у чему је проблем, речено је да се жалимо оделењу за финансијске извештаје које нормално није било доступно.

komp.jpegНе треба спомињати да је редовно долазило до блокаде – прекида рада после другог или трећег потписивања.

Рачуновођа мора да буде добар програмер, да зна, да ли ће да користи софтвер од 32- бит-а или 64 бит-а, плус поједини сертификати су захтевали да програмер сам креира пут до апликације АПР,  како би се препознао  понуђени сертификат којим ће ићи потписивање. 

Те инсталационе делове, (program files) на рачунару већина нас не познаје.

Парадоксално је да 27.02.2017. године од 9.30 часова до 17.20. часова, као и од 22 часа па до 28 . фебруара до 9. часова апликација АПР није радила, као и да је током 28. фебруара радила са прекидима. Зa све то нема одговора.

REDЗбог валидације сертификата у систему потписивања (стандарди потписивања “Xades” и “Pades”), па је код појединих сертификата било проблема не препознавања истих. Па су потписници морали да оду до свог сертификационог тела и да поново изврше валидацију. Највећи проблем је био са потписницима који су користили потпис добијен од МУПА, као и Халкома.

Сведоци смо да је само у МУПУ био веома дуг ред, и да су клијенти једва успевали да среде своје електронске потписе.

За све то су кривили  књиговође, јер незнају ни за АПР ни за електронски потпис. Књиговођа је тај који је навикао да трпи и да ћути, чекајући неки други закон о рачуноводству, који ће му дефинисати место и значај.

А у међувремену књиговођа, за џабе седи и чека да се проблеми отклоне, седи и програмер, али своје чекање наплаћује.

Како због промене софтвера, нису могли у законском року да се предају ванредни финансијски извештаји, то је Агенција за привредне регистре, приликом предаје наплаћивала таксу као за неблаговремено предате извештаје, иако клијент није могао да утиче на ту околност. Поставља се питање шта ће бити са онима који и поред великог ангажовања нису успели да своје извештаје за статистичке потребе предају до 28.02.2017.године, јер апликација поново није радила од 28.02.2017.године до 01.03.2017. године до 9.30.

Саопштење АПР-а: „Како би отклонили настале проблеме на инфраструктури, Агенција је била принуђена да прекине рад система, али је сада апликација за унос финансијских извештаја поново доступна. Тренутно систем ради без проблема, али је могуће да ће бити потребно време да се стабилизује, с обзиром да велики број корисника покушава да приступи, или већ ради у систему“, Београд, среда 27.02.2017.године.

Оваква, доста неодговорна изјава, АПР-а, нам говори са каквим све проблемима се сусрећу рачуновође захваљујући пре свега неодговорном односу АПР-а према клијентима, јер уколико су направили такву инфраструктуру, која не може да прихвати већи број захтева истовремено, па зашто су је и правили, и ко је одговоран за тако лошу инфраструктуру.

Вероватно ћемо и 2018. године  бити сведоци надоградње инфраструктуре, а ако буде више пара пореских обвезника, можда се и поново мења.

Миодраг Перић ов.рач.

Председник Удружења Рачуноводствених услуга

26 Komentari

26 Comments

Odgovori

Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh