• Analize I Kolumne

    Državni novac i medijska reforma u službi tajkuna

    Zahvaljujući ugovorima sa gradom i lokalnim institucijama, zaječarska televizija BEST je imala preko 147 miliona dinara prihoda od 2013. godine nakon dolaska Srpske napredne stranke (SNS) na vlast u ovom gradu. Ipak, od avgusta ne emituju program, a računi su im u blokadi zbog duga od nešto više od 21,6 miliona dinara.

    U protekle tri godine ovoj regionalnoj televiziji računi su bili blokirani u više navrata ali pravi problemi nastaju u periodu posle odlaska Saše Mirkovića iz SNS-a i sa mesta predsednika Skupštine Zaječara. Mirković je od 2011. do sredine 2012. godine bio je član Upravnog odbora TV Best, a u medijima je često predstavljan kao njen pravi vlasnik. To je u razgovoru za Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) negirao.

    Zajecar3

    Formalna vlasnica TV Best je Danijela Vidosavljević, a osim Mirkovića, u poslednjih nekoliko godina televizijom je upravljalo više zaječarskih funkcionera, među kolima i sadašnii gradonačelnik Velimir Ognjenović. U julu 2013. godine Mirković je postao predsednik skupštine, dok Ognjenović mesec dana kasnije postaje gradonačelnik Zaječara, obojica kao predstavnici SNS-a. Upravo od te godine počinje rast prihoda TV Best iz budžeta institucija.

    Podaci Uprave za trezor pokazuju da su prihodi od lokalnih samouprava i državnih institucija ovoj televizijiu 2013. godini iznosili više od 42 miliona dinara. Godinu ranije dobili su manje od 14,5 miliona dinara. Uplate za TV Best 2014. godine dostižu skoro 44 miliona, da bi do kraja 2015. na njihov račun leglo više od 61 milion dinara budžetskog novca. U 2016. godini dobili su samo 732.554 dinara.

    Mirković kaže da njegovo postavljanje za predsednika skupštine nema nikakve veze sa poslovima TV Best, jer je bio na čelu zakonodavnog organa koji nije dodeljivao novac.

    Zajecar

    Ognjenović je izabran za gradonačelnika Zaječara 21. avgusta 2013. godine. Dva dana kasnije potpisao je ugovor sa Timočkom TV (kako se TV Best ranije zvala) o dodeli 18 miliona dinara iz budžeta grada. U tom trenutku je i dalje bio izvršni direktor ove televizije, iz koje je zvanično otišao tek 16. septembra 2013.

    Na zaječarskom medijskom konkursu iz 2015. godine TV Best je dobila 18,8 tŠopa dinara, od ukupno 38 miliona koliko je podeljeno na 11 medija. Prema nalazima medijske koalicije, koja nadgleda konkurse, samo dve televizije u Srbiji su dobile više novca na konkursima prošle godine. TV Best je sa gradom zaključila i ugovor van konkursa, na 17 miliona dinara, za projekat informisanja iz oblasti životne sredine. Ognjenović je odobrio ovaj ugovor dan nakon što je TV Best poslala prijavu za dodelu novca, a nije pristao da razgovara sa novinarima CINS-a.

    Mirković više nije predsednik Skupštine Zaječara. Krajem 2015. godine sukobio se sa SNSom, iz koga se iščlanio. U to vreme počinju nevolje za TV Best protivkojeje Regulatorno telo za elektronske medije u septembru ove godine pokrenulo postupak oduzimanja dozvole za emitovanje. Tokom decembraprošle godine policija je ušla u prostorije TV Best, po nalogu Tužilaštva za organizovani kriminal koje je zatražilo „da se izuzme dokumentacija vezana za proveru navoda oko koruptivnih radnji“. Predmet je ustupljen Višem javnom tužilaštvu u Zaječaru.

    U januaru ove godine Grad Zaječar podneo je tužbu protiv TV Best pred Privrednim sudom u Zaječaru zbog duga od 16 miliona dinara. U aprilu je Gradsko javno pravobranilaštvo pokrenulo postupak za izvršenje nad 7,5 miliona dinara.

    Zajecar Pasic

    Još jedan medij povezan sa funkcionerom SNS-a u Zaječaru imao je porast prihoda od dolaska ove stranke na vlast. Dan nakon što je funkcioner SNS-a Dušan Firović izabran za člana Gradskog veća Zaječara, avgusta 2013, firmi F Kanal njegovog sina Saše dodeljeno je 6.5 miliona dinara za medijsko izveštavanje. Godinu dana ranije, kada Firović nije bio deo vlasti, F Kanal je dobio od grada tri puta manje novca – oko 2,2 miliona dinara.

    U ugovoru, koji je potpisao gradonačelnik Ognjenović, piše da iako F kanal ima pravo da vodi svoju uređivačku politiku, mora „uzeti u obzir i prihvatiti sugestije grada Zaječara na način i obim informisanja u ugovorenim emisijama“. F Kanal je od Grada i zaječarskih ustanova 2013. godine dobio preko 9,2 miliona dinara, dok su u 2014. godini prihodovali nešto više od 7,3 mUiona dinara, od čega 2.6 miliona dinara putem konkursa za medije.

    Na medijskom konkursu 2015. godine, dobili su 3,5 miliona dinara za informisanje o radu gradske uprave. Iste godine, van konkursa, dobili su 1,5 miliona dinara za izveštavanje o ekologiji.

    U 2013. i 2014. godini Dušan Firović j e kao član Gradskog veća direktno učestvovao u donošenju odluka da se novac iz budžeta grada uplati firmi njegovog sina, pri čemu o potencijalnom sukobu interesa nije obavestio Agenciju za borbu protiv korupcije. Agencija je zbog toga u februaru 2014. donela preporuku za Firovićevo razrešenje.

    Dve godine je trebalo gradonačelniku Velimiru Ognjenoviću da Skupštini grada pošalje predlog da se o potencijalnom razrešenju uopšte raspravlja. Odbornici Zaječara su u aprilu ove godine glasali protiv predloga za njegovu smenu – 27 ih je Mo protiv, a tri za smenu.

    Dušan Firović nije želeo da razgovara sa novinarima CINS-a, dok njegov sin Saša kaže da pozicija njegovog oca nema nikakav uticaj na novac koji dobija F kanal.

    Autor: Anđela Milivojević (CINS)

    Izvor: Danas

     

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com