BG

„Фолксваген” још вага, Србија фаворит

„Фолксваген” још није одлучио где ће у источној Европи градити фабрику аутомобила.

И то је за сада једина званична информација. Незванично, овај немачки гигант вага између Србије, Бугарске, Румуније, Турске и Северне Македоније. У производни погон, који планира да отвори 2023. године, уложио би 1,4 милијарде евра, запослио пет хиљада радника и производио 300.000 аутомобила годишње.

– Још смо у фази дефинисања потребних захтева и истраживања потенцијалних локација у источноевропским земљама. Одлука још није донета – одговара Лесли Ботке, портпарол за производњу и продају у „Фолксвагену”, на питање „Политике” да ли је Србија један од фаворита и које су још земље у игри за отварање нове фабрике.

О томе шта ће пресудно утицати на избор локације, које услове потенцијални домаћин треба да испуни, као ни о капацитетима будуће фабрике, није хтела да говори.

– Имајте на уму да због конкуренције не можемо да делимо интерне планове и откривамо нашу стратегију – наглашава Боткеова.

Премијерка Србије Ана Брнабић пре два дана такође је потврдила да немачки „Фолксваген” још није донео финалну одлуку да ли ће отварати нове производне погоне у овом делу Европе. – Уколико одлуче, ми ћемо се борити, даћемо све од себе – рекла је Брнабићева гостујући на РТС-у.

Она је казала да је Србија, у односу на друге земље региона, у лошијој стартној позицији зато што није чланица Европске уније, али да је њена предност у томе што постоји добра сарадња са немачком привредом. – То би свакако била невероватна шанса за Србију – оценила је премијерка.

Али, овонедељна посета председника Србије Александра Вучића Волфсбургу, седишту немачког ауто-гиганта, оснажила је очекивања да би та компанија могла да инвестира у нашу земљу. Поједини београдски листови пренели су да је Вучић разговарао са руководством те компаније, које је, како преносе, молио да дођу у Србију, наводећи предности пословања и добре основе за пласман возила на бројна тржишта света. Званичних потврда те информације није било.

Он се у Хановеру састао и са Штефаном Вајлом, председником Владе Доње Саксоније, која са 21 одсто учествује у власништву највећег произвођача аутомобила на свету. Медији су отишли и корак даље. На сајту Б92 објављено је да је председник Александар Вучић индиректно рекао да је избор спао на Турску и Србију, а да би „Фолксвагенова” фабрика, уколико Србија победи, могла бити изграђена у околини Велике Плане.

Председник Србије још у фебруару је наговестио да би велика фабрика могла да буде изграђена у једном од два града у Поморављу или Шумадији. Тада је рекао да би одлука инвеститора, за кога се касније испоставило да је „Фолксваген”, требало да буде донета у априлу и да би долазак те компаније потпуно променио Србију, будући да би извозила робу у вредности од око 4,5 милијарди евра годишње.

Према подацима Републичког завода за статистику, укупан извоз српске привреде прошле године износио је око 17 милијарди евра. То значи да би извоз „Фолксвагена” износио четвртину укупног српског извоза. О коликој је инвестицији реч најбоље говори податак да је наш највећи прошлогодишњи извозник – смедеревска челичана – извезла робу у вредности од 850 милиона евра. То значи да би „Фолксваген” извозио више него што првих десет српских извозника заједно у иностранству прода робе.

Иван Николић, сарадник Економског института, каже да би долазак Фолксвагена” представљао одличну вест и да би сви то желели, али да је још рано за анализе ефеката ове инвестиције.

– Не бих да урекнемо. Ако се деси, слика наше економије биће неупоредиво другачија, јер нема убрзаног раста без ауто-индустрије. Са оваквом инвестицијом довели бисмо робни дефицит на минимум, ако га не бисмо и анулирали. Ипак, 2023. година је далеко и тек када почне да се гради фабрика моћи ћемо да калкулишемо – каже Николић.

Сматра да Србија при избору локације за нову фабрику има компаративну предност у односу на конкуренцију. Осим радне снаге и пратећих трошкова, ту је и споразум о слободној трговини са Русијом. Међутим, Николић наглашава да је услов за извоз да 50 одсто компоненти буде произведено у Србији. То „Фијат” није задовољио и није успео да извезе аутомобиле на руско тржиште.

– Турска је у политички незгодној ситуацији. Румунија има проблем са радном снагом. Тамо је стопа незапослености четири одсто и за три до четири године тамо неће моћи да пронађу радника. Северна Македонија нема капацитет за ту фабрику – наводи Николић.

Ипак, требало би рећи да су предности Србије, осим јефтине радне снаге и подстицаја које даје инвеститорима, и то што велики немачки произвођач ауто-делова ЦФ отвара фабрику у Панчеву. Најављивано је да би Кинези у Србији градили фабрику батерија за електрична возила. Која би се врста возила производила у новој фабрици није познато, али је генерални тренд прелазак на електрична возила.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh