• BG

    Како се у Деспотовцу боре против насиља на интернету?

     

    Интернет је стигао и у малу варош Деспотовац на истоку Србије, а с интернетом је дошло и до различитих врста злоупотреба и насиља на интернету.

    О насиљу на интернету чије су жртве ученици основних школа у Деспотовцу и околини и ученици овдашње средње школе, обавили смо разговор с Маријаном Миладиновић Јовановић, педагогом Техничке школе Деспотовац.

    Педагог Маријана нам говори из свог вишедеценијског искуства у просвети, где је радила и као учитељица и као педагог.

    Kада треба започети едукацију деце о безбедном коришћењу интернета?

    Институционалну едукацију деце о безбедном коришћењу интернета треба започети у предшколском узрасту, током припремног предшколског програма. Тада треба започети с радионицама, предавањима и другим организованим облицима едукације.

    Ванинституционалну едукацију деце о коришћењу интернета треба започети од првог додира детета с мобилним телефоном или другим сличним уређајем. Родитељи морају да буду правовремено едуковани и да правовремено почну да подучавају своју децу о правилном коришћењу интернета.

    Kаква је, у едукацији деце о безбедном коришћењу интернета, улога родитеља?

    Улога родитеља у оспособљавању деце да правилно користе интернет је врло велика. Родитељи треба да учествују у избору садржаја које ће дете пратити на интернету и да контролишу време које дете проводи на интернету и које садржаје прати.

    Време које ће дете провести на интернету треба одређивати индивидуално, али тај период не сме бити дуг. Нарочито је то битно за децу у предшколском добу која треба да развијају моторичке и друге способности кроз шетњу, игру, разговор…

    Да ли су родитељи довољни обучени да едукацију деце о безбедном коришћењу интернета заиста и изврше?

    Не, родитељи нису довољно обучени да оспособе своју децу за безбедно коришћење интернета. Родитељи често немају изграђену свест о контроли времена и садржаја које дете користи на интернету.

    Притом, није никакво оправдање презаузетост родитеља. Ако сте презаузети, не остављајте дете само на интернету.

    Многи родитељи мисле да ће дете само знати како и колико да користи интернет. То није тачно. Интернет је такав медиј који истовремено задовољава више потреба свог корисника.

    Kако ојачати родитељске компетенције у области безбедности деце на интернету?

    Треба спроводити едукацију родитеља у предшколским установама и у основним и средњим школама.

    И родитељи треба да буду заинтересовани за овакве едукације, Из искуства знамо да се јавља проблем осипања броја родитеља на едукацијама о безбедном коришћењу интернета. Како им деца постају старија, родитељи су све мање присутни на едукацијама.

    Да ли је увођење информатике у петом разреду основне школе и колико допринело унапређењу знања деце о безбедном коришћењу интернета?

    Да, сигурно је допринело у великој мери. Наставни план информатике је тако сачињен да његова прописна примена много доприноси безбедном коришћењу интернета од стране ученика.

    Сведоци смо дигитализације читавог друштва. Kако приступити у таквом окружењу заштити деце и омладине на интернету?

    Нисам против дигитализације; то је свеобухватна и свеприсутна појава.

    Kако заштити децу од игара изазова током којих могу да несвесно науде себи и свом здрављу?

    Родитељи највише могу да заштите своју децу од таквих игара, као и од других опасности на интернету, контролом времена и садржаја које дете користи на интернету.

    Родитељи често на самом почетку начине грешку тако што врло малом детету дају мобилни телефон како би се смирило. То је врло опасно.

    Касније, не треба никако дозволити деци да неограничено користе интернет, чак и када заврше све друге обавезе. Родитељ има функцију да поставља забране и ограничења.

    Много родитеља ми је, током мог радног века, дошло са жалбом: „Све сам му/јој дао, нема никакву другу обавезу, а неће да учи.“. Управо је у томе грешка.

    Министарство трговине, туризма и телекомуникација покренуло је платформу за развој информационог друштва, под слоганом „Паметно и безбедно – Smart and Safe“.  Kолики је, по вама, домет ове акције?

    Акција је, по мени, добро осмишљена. Тешко ми је да одмерим домет ове акције, али је он сигурно велики. Приметно је да родитељи, када дођу у школу, цитирају оно што су чули у телевизијском програму, у спотовима емитованим у оквиру акције.

    По новом закону, деца у Француској млађа од 15 година не смеју да користе мобилне телефоне у току наставе Забрањена је њихова употреба и за време одмора, као и за време ручка. Да ли би то била добра мера и за Србију?

    Више сам за превенцију него за „чврсту руку“.

    Пре неколико година, у нашој школи је прописано да ученик не сме да има мобилни телефон код себе за време часа. Направили смо посебне корпице и ученици су одлагали мобилне телефоне на почетку часа.

    Наведено је дало резултате, употреба мобилних се у многоме смањила, али су се деца брзо досетила – у корпу ставе стари мобилни телефон без картице, а у џепу им је нови мобилни телефон с картицом.

    Остављамо нашу саговорницу да настави своју вечну борбу за наредна поколења, а себи задајемо новинарски задатак. Следећи разговор о заштити деце на интернету мора бити обављен управо с децом. Уколико имамо потомство које је довољно домишљато да доскочи забрани коришћења мобилног телефона на часу, зацело имају неку идеју и како да се заштите на интернету.

    Деспотовац, новембар 2018. године

    Љубомир Костић

    Фото: Драгана Костић

    (Израду овог медијског садржаја суфинансирало је Министарство културе и информисања Републике Србије. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не одражавају  ставове органа који је доделио средства)

     

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com