• Analize I Kolumne

    KO I ZA ŠTA DOBIJA DONACIJE IZ INOSTRANSTVA U SRBIJI?

    NUNS UNS DONACIJE EVRI ZA STARE ZNANCE

     

    Fond Evropske unije za podršku medijima prošle godine finansirao je sa 1.766.573 evra projekte ANEMA, NDNV-a, NUNS-a, CINS-a, agencije Beta, nedeljnika Vreme…

    Komisija Ministarstva kulture kojom je predsedavao Dinko Gruhonjić, nekadašnji predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), dodelila je ovom udruženju milion dinara. Ono o čemu se donedavno samo šaputalo u medijskim krugovima, prvi put je prošle nedelje priznalo resorno ministarstvo – novci za medijske projekte dele se, po pravilu – oni koji dodeljuju novac, dodeljuju ga samima sebi.

    Dok su konkursi Ministarstva kulture javni, a članovi komisije unapred poznati, identiteti onih koji odlučuju o raspodeli novca iz fonda EU dobro je čuvana tajna. Njihova imena se ne saopštavaju ni nakon donošenja odluke.

    Kako je 2015. izostala uobičajena svečanost delegacije Evropske unije na kojoj dobitnici grantova potpisuju ugovore, jednom delu medijske čaršije učinilo se da je raspodela novca bila netransparentna.

    Vukašin

    Ipak, uvidom u podatke koje smo dobili iz kancelarije EU, prošle godine za medijski program podeljeno je 1.766.573 evra. Kolač su podelili uglavnom dobro poznati igrači – Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), NDNV, NUNS, novinska agencija Beta, Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS), nedeljnik „Vreme”. Od 15 dobitnika poslednjeg konkursa njih devet se našlo i na listi od pre dve godine, a šest je novac od Evrope dobilo i 2010.

    Značajna sredstva izdvojena su i za produkcijske kuće čiji projekti nemaju mnogo veze sa novinarstvom. Tako je čak 140.769 evra pripalo produkcijskoj kući glumice Bojane Maljević „Monte rojal pikčrs”. Taj novac trebalo bi da bude utrošen za seriju koja kroz slučajeve iz kancelarije Ombudsmana upoznaje građane sa njihovim pravima.

    ANEM i produkcija „Insajder” ne pripadaju glumištu, pa su možda baš zbog toga dobili najviše novca – 140.843 evra. Za 7000 evra kraći je NDNV. Novinska agencija Beta izborila se za sumu od 131.040 evra projektom koji analizira rad lokalnih institucija. Jedini nacionalni štampani medij koji je 2015. dobio novac iz fonda EU je nedeljnik „Vreme”. Za projekat koji se bavi nasiljem u porodici kroz evropsko pravo dobili su 129.774 evra. Među radio-stanicama su dva dobitnika – novosadski 021 (130.421 evra) i požarevački Bum 93 (53.934 evra).

    Novine „Vranjske”, čiji je vlasnik predsednik NUNS-a Vukašin Obradović, dobile su 117.889 evra. Interesantno je da je ovaj medij, prijavljujući se na konkurs, napisao da ima najmanje 4000 čitalaca, dok se marketing na sajtu „Vranjskih” diči podatkom iz 2010. prema kojem se taj list štampa u tiražu od 3450 i remitendom od 14 odsto.

    Apsolutni pobednik poslednjeg medijskog konkursa je Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS). Za projekat „U fokusu”, koji sprovode u saradnji sa Topličkim centrom za demokratiju i ljudska prava i Lokal presom, dobili su 129.957 evra. Nedavno je objavljena lista deset lokalnih medija čiji će projekti biti finansirani u okviru ovog programa. Prvi na listi je „Gazda”, porodični list Jovane Gligorijević, novinarke „Vremena” i članice izvršnog odbora NUNS-a koja je govorila na maršu „Ne davimo Beograd” ispred zgrade RTS. Projekat o „neshvaćenom i neplaćenom radu žena na selu” NUNS-ova „tročlana nezavisna komisija” podržala je sa 4200 evra.

    Među dobitnicima novca EU je i Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) čiji je osnivač NUNS – 98.141 evra. Tu nije kraj NUNS-ove uspešne ofanzive na evropske fondove – Medija centar čiji je takođe osnivač NUNS dobio je 98.467 evra. Ni to nije sve – NUNS-u je u okviru programa podrške civilnom društvu i medijima dobio još jedan grant od 1.189.616 evra. Reč je o trogodišnjem projektu Regionalna platforma za zagovaranje medijskih sloboda i bezbednosti novinara na zapadnom Balkanu u kojem NUNS kao koordinator učestvuje sa još pet organizacija iz Makedonije, Crne Gore, BiH, Hrvatske i Kosova.

    Kako je objašnjeno na sajtu ovog udruženja te organizacije „su se okupile oko zajedničkih problema – rastućeg ograničavanja medijskih sloboda od strane države i sve učestalijim napadima na novinare u našim zemljama”. Za isti projekat NUNS je dobio sredstva i od države – dva miliona dinara.

    Iz EU fonda novac je dobila i agencija Bojane Lekić „Brendon” (111.280 evra), produkcijske kuće „Mreža” (106.702 evra) i „Plejgraund” (59.380 evra), kompanija Biljane Stepanović „Biznis info-grupa” (89.803 evra) i Šer fondacija (94.473 evra).

    Za rad Saveta za štampu prošle godine izdvojeno je 198.333 evra.

    Spisak prošlogodiših dobitnika, ali i svih onih koji su u bazi Evropske komisije od 2007. za ekonomistu Vladimira Gligorova su „hladan tuš”. Kako je naveo u „Novom magazinu”, evropskim novcem se „finansiraju i kritičari, izraziti, trenutne vlade, kao što se finansiraju i kritičari same Evropske unije”.

    Iako su na Tanjug bili ogorčeni zbog finansiranja iz državnog budžeta, agencije Beta i Fonet dobro su poznati računovođama Evropske komisije. Znatiželjni će u bazi podataka Evropske komisije na kojoj se nalaze primaoci velikih sredtava naći NUNS i NDNV, ali ne i UNS. Takođe, kod evropskog Deda Mraza su BIRN i CINS, ali ne i „Pištaljka”.

    Ni „Politika” nije prošla bez evropskih poklona upakovanih u ukrasnu hartiju od vrednosti – 2274 evra za oglas „Evropi je stalo do Srbije”. Jeste da je suma, u odnosu na mnogo manje tiražne listove mizerna, ali poklonu se u zube ne gleda.

    Izvor: Politika   Autor: Višnja Aranđelović

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com