• Gradovi

    Крушевачка медијска сцена: невидљива опозиција, видљиви Гашић и Радоица

    Ако би се о учесницима изборне трке за локалне изборе судило по извештавању три телевизијске куће у Крушевцу, једва би се могло приметити да осим Српске напредне странке још неко у њој учествује. У међувремену, онлајн медији се изборима или не баве, или то чине спорадично, или су гласило СНС-а.

    Млака предизборна кампања свих странака и коалиција изузев Српске напредне странке и млаки новинарски одговор на изборна времена – тако укратко изгледа прилично летаргична, али не и непристрасна крушевачка медијска сцена, којом суверено владају два српска медијска магната: Братислав Гашић, потпредседник СНС-а и власник овдашње ТВ Плус, и Радоица Милосављевић, који је од октобра прошле године власник регионалне Радио-телевизије Крушевац.

    Милосављевић је иначе, према сопственим речима, и даље близак СПС-у, чији је функционер био у претходним деценијама, али крушевачки социјалисти то демантују и верују да су напредњаци његова нова опција.

    Радио-телевизија Крушевац (фото: Цензоловка) Радио-телевизија Крушевац (фото: Цензоловка)

    Програми РТК и ТВ Плус, осим централних информативних емисија, немају устаљену и јавно објављену програмску шему, али и на једној и на другој највише минута у изборном блоку припада Српској напредној странци.

    И једна и друга директно преносе предизборне митинге СНС-а у градовима Србије (Шабац, Лесковац… ) под ознаком „предизборни програм“. Такође, и једна и друга су „пропустиле“ да известе о трибини Демократске странке на којој је гостовала Александра Јерков или о трибини Покрета Доста је било, где је говорио Саша Радуловић.

    Градско је страначко – и обрнуто

    „Градоначелник Крушевца обишао је са сарадницима инфраструктурне радове у месним заједницама… Обиласку ових села присуствовао је и претходни градоначелник и потпредседник СНС-а Братислав Гашић“, најчешће су реченице које се ових дана чују у централној информативној емисији Радио-телевизије Крушевац.

    У појединим случајевима бивши градоначелник Гашић у изјави пред камерама објасни и колико је пара из буџета издвојено за те радове, што из локалне, што из републичке касе, те шта ће се још радити у наредна два месеца.

    Делегацију која обилази радове обично чине и директори републичких и локалних јавних предузећа, а повремено и руководство градског одбора напредњака. Ови прилози заузимају прве минуте регионалног дневника, видно место на сајту ове медијске куће, а има их и на „Јутјуб“ каналу.

    У другој варијанти новинари су ти који испричају шта се све гради у месним заједницама, а представници месних заједница објасне шта је све урађено и унапређено у претходне четири године.

    Осим напредњака, који су и једини оглашивачи у политичком маркетингу свих телевизија, на РТК се у изборном блоку претходних неколико дана могао видети прилог о проглашеним изборним листама на локалу, као и прилог о Групи грађана Миодраг Ђидић – за Крушевац (под тим називом на локалне изборе излази Градски одбор странке Заједно за Србију). Релевантно или не, тек Ђидић је адвокат Радоице Милосављевића.

    Иначе, Радио-телевизију Крушевац Милосављевић је купио за 14.000 евра, док је уговор о купопродаји потписао само неколико сати пре него што је ова медијска кућа на конкурсу Града Крушевца за суфинансирање пројеката од јавног интереса добила 2.100.000 динара из градског буџета.

    У тренутку приватизације број запослених смањен је на трећину, а у овом тренутку њихове плате касне неколико месеци. На локалној изборној листи напредњака је и новинарка Радио-телевизије Крушевац, која повремено уреднички потписује Дневник и вести.

    Исто то, само мало другачије

    На ТВ Плус, која је од 2005. у власништву Братислава Гашића, централна информативна емисија „Глобус“ најчешће почиње вестима о томе шта тренутно ради и каже премијер Александар Вучић, а потом следе прилози о обиласку радова који наизменично почињу речима „Потпредседник СНС-а у пратњи градоначелника Крушевца…“ или „Градоначелник Крушевца у пратњи потпредседника СНС-а…“.

    Ових дана у Крушевцу је боравио и министар Александар Вулин, који је приликом посете Геронтолошком центру дао изјаву за медије, потом и специјалну изјаву ТВ Плус као лидер Покрета социјалиста, а том приликом говорио је о квалитетима крушевачких напредњака. Изјава је емитована као саставни део прилога о министарској посети.

    Ова телевизија има и емисију „Разговор с поводом“, која се као кратка информативна форма емитује више пута дневно, најчешће после „Глобуса“. Последња три издања „Разговора с поводом“ чинили су снимак конференције за новинаре Српске напредне странке и Вулинова страначка изјава, која је емитована два дана заредом.

    Изборни блок на овој телевизији у протеклих неколико дана садржао је само један прилог – прилог о донацији коју је Братислав Гашић, како је у петоминутном прилогу сам објаснио, заједно са премијером, а уз помоћ пријатеља, обезбедио за крушевачку општу болницу.

    Телевизија Плус је више од две године у блокади и ради преко продукцијске куће АДД Продуцтион, која је такође у власништву породице Гашић.

    Трећа срећа?

    Нешто више баланса у минутима посвећеним учесницима у изборној трци, бар на први поглед, имају запослени у локалној ТВ Јефимија, која слови за наклоњенију опозиционим политичким опцијама. Изборни програм Јефимије разликује се од програма претходне две медијске куће по информацијама да је Левица Србије имала уличну акцију и да су социјалисти одржали предизборни скуп.

    И на овој телевизији први минути посвећују се необично живахној активности локалног руководства, али се избегава помињање пратње страначких функционера. Ипак, кадрови који покривају те прилоге демантују стидљиви покушај дистанцирања од ове функционерско-страначке симбиозе.

    Портали – на опуштено

    „Током предизборне кампање у склопу редовног емитовања вести Нова Победа не објављује страначка саопштења осим ако нису уговорена маркетиншки, а тада ће носити назнаку ’предизборни програм’. Нисмо у могућности да финансирамо односе с јавношћу било које странке“, стоји на порталу, који је, како је у свом уводнику објаснио главни и одговорни уредник Игор Алексић, настао с намером да сачува име крушевачког недељника, угашеног после седам деценија и неуспеле приватизације, те да помогне колегама које су у том недељнику радиле.

    „Има неких сајтова сличног имена на којима не постоји импресум и истакнуто име уредника, који су партијски билтен, а не јавно гласило Расинског округа, па сам одлучио да својим колегама помогнем стварањем новог бренда који ипак чува традицију старог. Ништа немам ни против партијског билтена, али новине су новине, а билтен је билтен“, написао је он и најавио да ће на порталу критиковати и хвалити, али само у јавном интересу. Садржај портала, међутим, није сасвим оправдао те претензије, изузев у домену бомбастичних наслова.

    „Билтен“ на који је Алексић циљао, а који је такође настао на крилима Победине традиције, јесте портал Крушевачка победа, који уређује Никола Поповић, директор листа Победа у тренутку када је лист угашен, иначе члан крушевачких напредњака. Ових дана портал је недоступан.

    Портал Крушевацпрес, као гласило Центра за истраживачко новинарство Крушевца, изборима се бави спорадично и без посебног старања о дневној ажурности.

    Избори и медији

    Између два изборна круга локални медији су приватизовани, притисци на медије и новинаре интензивирани, а упркос сету нових медијских закона, чини се да је идеал објективног, непристрасног и професионалног извештавања даљи него икад. Како то изгледа у пракси? Како о изборима извештавају медији који однедавно имају нове власнике? Како се политичари понашају према новинарима локалних медија, а како новинари према њима? У наредне четири седмице о овим темама за Цензоловку ће писати новинари из Панчева, Крагујевца, Крушевца, Чачка и Врања.

    Аутор: Нада Будимовић

    Извор: Цензоловка, УНС

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com