Gradovi

Mihajlović: Ove godine nijedan evro za nepovučene kredite

KOPAONIK – Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović istakla je danas da Srbija sigurno ove godine neće platiti niti jedan evro za nepovučene kredite i istakla da se država zalaže za uključenje domaćih preduzeća u kapitalne projekte.

„Mi smo zemlja koja je plaćala penale zbg nepovučenih kredita. Sigurno je da 2016. nećemo platiti nijedan evro za nepovučena sredstva. Pre dve godine samo u železnici penali za nepovučena sredstva iznosili su šest miliona evra, koje je država platila“, kritikovala je Mihajlović na panelu „Kreiranje prilika za razvoj infrastrukture i razmenljivih sektora“ na Kopaonik biznis forumu.

Mihajlović je rekla da je država detektovala da je bilo usporavanje investicija pre dve godine, kada je bilo problema sa neiskorišćavanju kredita.

Prema njenim rečima, objašnjenja da nije bilo dovoljno novca za završetak projekata ne može da se prihvati, već je uzrok pre svega loša koordinacija, nedostatak jasnog cilja i vizije šta država hoće.

„Država i danas hoće da završi projekte koji su u toku i jasno definiše strateški okvir za narednih 20 godina, a ne samo dve-tri godine. Pokrenuli smo sve što je moglo da se pokrene“, objasnila je ona.

Mihajlović je rekla da po pitanju saobraćajne i energetske infastrukture Srbija mora još dosta da uradi, a da se najpre posvetila poboljšanju poslovnog ambijenta u čemu je uspela, što dokazuje značajan napredak na „Duing biznis listi“.

Kada je reč o saobraćanoj infrastrukturi dosta je učinjeno prošle godine – 100 kilometara autoputa i 120 kilometara rehabilitovanog puta.

„To ne moze da stane. Ne možete nešto što ste pokrenuli da zaustaviti. Još ove godine će biti završeno daljih 100 kilometara autoputa. Završava se Koridor 10 i do februara naredne godine moćićemo od severa do juga da idemo autoputem“, navela je ministarka.

Potpredsednica Vlade ukazala je da se radi i na povezivanju Srbije i Crne Gore, ali ne samo sa tom zemljom, te dodala da preko Srbije treba da idu autoputevi jer nas to povezuje i put nije samo za povezivanje dva mesta, već celog regiona.

„Danas na Koridoru 10 radi 500 kompanija i zaposleno oko 15.000 ljudi. Procene da na Koridoru 11 oko 100 kompanija, oko 1.000 ljudi. Mi smo svesni da kada se Koridor 10 bude završio od distributivnih centara i svih drugih objekata koje očekujemo da se duz koridora grade očekujemo povećanje zaposlenosti“, objasnila je ona.

Mihajlović je ukazala i na uposlenost domaćih kompanija, na čemu je vlada krenula da radi pre godinu dana.

Na Koridoru 10 glavni izvođači su strane, a podizvođači naše kompanije, navela je ona, dodajući da je uzrok u tome što je domaća građevinska operativa pretrpela ozbiljne finansijske udarce, i zbog toga domaće kompanije vrlo često nisu nisu bile u stanju da ponude bankarske garancije da bi se pojavile na javnom pozivu.

Ona je kazala da je vlada pokušala da podstakne domaća preduzeća time štro je napravila razliku između onih koji su sposobni i imaju potencijal da se razvijaju, koje su izdignute kroz Belu listu, kao i što savetuje kao država i pruža podršku da se udružuju i budu u konzoricijumu i na taj nači izlaze na tendere.

Rezultat toga kje, kako je istakla, da na Koridoru 10 postoji jedna deonica u vrednosti od 40 miliona evra, gde je na tenderu pobedio konzorcijum domaćih kompanija.

„To je prvi put i jedina deonica na Koridoru 10 na kojem je glavni izvođač konzorcijum domaćih komanija. To je podstrek drugim kompanijama da je država tu i da će pokšati da im pomogne u smislu organizacije“, kazala je ona, dodajući da je nakon toga bio javni poziv za izgradnju mosta Ljubovija-Bratunac, gde je pobedio konzorcijum domaćih firmi.

Prema njenim rečima, domaće kompanije imaju potencijal, oni jesu podizvođači na Koridoru 10 i 11, rade kvalitetno svoj posao, a ovog puta smo pokušali, a to je naš strateški interes, da pomognemo domaćim kompanijama da se pojavljuju i kao glavni izvođači.

Takođe vlada pokušava da pomogne našim kompanijama da izađu na stranu tržište, posebno rusko koje se otvara.

Istovremeno je ukazala da na tenderima ne može samo cena biti jedini faktor koji će odrediti ko će biti graditelj, jer uglavnom kasne sa svojim radovima one kompanije koje daju najniže cene.

„Tako Koridor 10 kasni 10 godina, i to svi znaju, ali nikada niko nije naplatio kazneni penal bilo kojoj kompaniji i izvođaču, ili raskinuo ugovor. S druge strane su izvođači naplaćivali kaznene penale od države. Ove godine smo prvi put raskinuli ugovor, i pored pritisaka, uradili to kao primer za sve ostale. Kada smo raskinuli taj jedan ugovor, svi izvođači na Koridoru 10 su ubrzali svoje radove, pa čak i oni koji su bili sledeći na listi za raskidanje ugovora“, naglasila je ona.

Mihajlović je kritikovala stepen izvršenja budžeta na nivou cele vlade, koji je bio samo oko 18 odsto.

„Mogli smo mnogo toga da uradimo, ali nismo“, konstatovala je ona.

Odgovarajući na pitanja prisutnih, ministarka je najavila da će radovi na putu Bubanj Potok-Pančevo početi ove i biti završnei za dve godine.

Što se kvaliteta puteva tiče, Mihajlović je podvukla da su oni pod nadležnosti Ministarstva urađeni po svetskim standardima, a da za druge ne može da govori.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh