Na tržištu maloprodaje u Srbiji ima prostora za  nove investicije i još veću konkurenciju – NovostiDana.rs
  • BG

    Na tržištu maloprodaje u Srbiji ima prostora za  nove investicije i još veću konkurenciju

     

    Deset najvećih maloprodajnih lanaca drži 55% tržišta * Prosečni račun u maloprodaji na nivou Srbije 450 dinara, u Beogradu 600 dinara

    Beograd, 29. maj 2018. – Tržište maloprodaje u Srbiji nije zasićeno i postoji još puno prostora za nove investicije i otvaranje radnih mesta što omogućava pojednostavljena i ubrzana procedura osnivanja privrednih subjekata. Najveće prepreke koje prepoznaju već prisutni trgovinski lanci jesu niska kupovna moć stanovništva i manjak prostora za otvaranje novih maloprodajnih objekata.

    To su ključni nalazi prve faze sektorske analize tržišta maloprodaje hrane, pića i duvanskih proizvoda u Republici Srbiji, koju je izradila Komisija za zaštitu konkurenciju i predstavila danas u saradnji s NALED-om u Skupštini grada Beograda. Predsednik Komisije, dr Miloje Obradović, naglasio je važnost  analize sa stanovišta zaštite konkurencije.

    – Zamislite situaciju u kojoj u vašem gradu hleb, mleko i druge prehrambene proizvode možete kupiti samo u jednom ili par lanaca koji odlučuju šta će vam i po kojoj ceni ponuditi.  Komisija, u čijem je mandatu puna primena Zakona o zaštiti konkurencije, ima za cilj da spreči baš ovakve situacije i da, obezbeđivanjem ravnopravnih uslova za sve, potencijalnim korisnicima usluga pruže mogućnost izbora,  što vodi ka nižim cenama i kvalitetnijim proizvodima. Baš tu leži odgovor na pitanje zašto je važno da znamo i pratimo šta se na tržištima dešava, ko su učesnici, koliko ih ima, pod kojim uslovima posluju i kako se ponašaju –  konstatovao je dr Obradović.

    Rezultati analize pokazuju da najvećih 10 maloprodajnih lanaca učestvuje sa 55% u ukupnom prometu u maloprodaji dok svi ostali učesnici pojedinačno imaju manje od 1% tržišnog učešća. Prema nivou prihodu, najveće učešće imaju Delhaize (21%) i Mercator/IDEA, Mercator S i Roda (16%). Preostalih osam velikih lanaca pojedinačno drže manje od 3,5%. Na skupu je konstatovano da se može očekivati dolazak novih igrača, ali i da je potrebno rešiti brojne izazove na tržištu.

    – Neophodno je da unapredimo promociju teme  konkurencije i njene važnosti za privredu i građane i da na pravi način predstavimo značaj propisa u ovoj oblasti i obezbedimo njihovu doslednu primenu. Takođe, potrebno je i da unapredimo propise koji regulišu nadležnosti inspekcijskih organa u domenu kontrole bezbednosti i kvaliteta hrane i poštovanja rokova plaćanja gde postoji puno manjkavosti. Daljem unapređenju konkurencije možemo pomoći skraćivanjem lanca snabdevanja i većim oslanjanjem na lokalne proizvođače u segmentima kao što su sveži proizvodi jer će im to pomoći da podignu standarde poslovanja i poštovanja regulative – izjavio je predsednik Saveza za hranu i poljoprivredu NALED-a i direktor Atlantic grupe u Srbiji Vladimir Čupić.

    Državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Vesna Kovač istakla je da je ova analiza dobra osnova za planirani registar učesnika na tržištu maloprodaje, a čija izrada spada u jedan od prioriteta Ministarstva.

    Analiza koju je sprovela Komisija za zaštitu konkurencije obuhvatila je, između ostalog, indikatore razvijenosti maloprodajnog tržišta, strukturu tržišta, kao i prvi put napravljen pregled najznačajnijih učesnika. Sektorsku analizu, koja je u direktnom uzorku obuhvatila preko 500 učesnika na tržištu, a sa podacima Agencije za privredne registre, i više od 1.000 maloprodavaca, uz anketiranje učesnika koji na tržištu imaju više od 5.500 objekata izradila je svojim kapacitetima Komisija za zaštitu konkurencije, bez angažovanja bilo kog instituta ili konsultanta.

    – Rezultati su pokazali da građani teško menjaju navike u kupovini i najčešće kupuju na manje i u manjim objektima. Na godišnjem nivou u maloprodaji prosečno potroše oko 60.000 dinara. Prosečna kupovina na nivou Srbije iznosi svega nešto više od 450 dinara i ovaj iznos se nije značajnije menjao u posmatranom periodu dok je prosečna vrednost fiskalnog računa u maloprodaji u Beogradu viša za četvrtinu i iznosi oko 600 dinara – naglasila je Aleksandra Ravić iz Sektora za ekonomske analize Komisije, predstavljajući rezultate.

    Nakon predstavljanja rezultata održana je i panel sesija, na kojoj je razgovarano o perspektivama razvoja tržišta maloprodaje i na kojoj su učestvovali dr Siniša Milošević, rukovodilac Sektora za ekonomske analize u Komisiji za zaštitu konkurencije, Bojana Amanović iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, dr Goran Petković, redovni profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu i Goran Kovačević,  član Saveza za fer konkurenciju NALED-a  i vlasnik kompanije  Gomex.

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com