BG

Нафта појефтинила на светском тржишту, динар стабилан, а бензин и гас поскупели у Србији

БЕОГРАД – Иако је нафта појефтинила на светским берзама, то се не одражава на Србију.

Иако је сирова нафта на светским берзама појефтинила за неколико долара по барелу у последњих месец дана (9. јула – 73,94, а 9. августа 71,68), а динар се и даље добро држи, цене горива на нашим пумпама, уместо да иду наниже, порасле су за неколико процената.

Иако је у петак, у односу на пре месец дана, цена бензина од 95 октана била већа за 1,2 до 2 динара по литру (у зависности не само од компаније већ и од пумпе до пумпе), па се тако у петак литар овог горива продавао између 154,2 до 154,9 динара по литру на пумпама у Београду док је на појединим бензинским станицама дуж ауто-пута био и скупљи.

Цена евродизела је нешто мање узлетела. У просеку за 1 до 1,5 динара, па је тако ово гориво у петак продавано по цени од 163,4 до 163,9 динара по литру.

И адитивима обогаћена горива, или она са већим октанским вредностима, у петак су била за динар скупља у односу на почетак јула.

„Цене јесу нешто више“, каже за „Новости“ Бора Татић, заменик председника Удружења приватних бензинских станица Србије – али то је резултат раста цена у периоду од пре месец и више дана.

Он тврди и да ће, када се укалкулишу тренутне ниже цене сирове нафте на светским берзама, доћи до пада цена и горива на нашим пумпама.

И возачи који за погон својих возила користе ауто-плин (ТНГ) последњих дана су „обрадовани“ новим, вишим ценовницима.

Тако је литар ТНГ поскупео, на појединим пунионицама и за 3,5 динара, па се у петак продавао и за 78 динара. Овог лета је изостало такозвано сезонско појефтињење јер је ТНГ због односа смеше пропана и бутана увек лети јефтинији него зими.

„ТНГ је гориво које веома брзо реагује на тржишне услове у региону и окружењу“, објашњава Татић. „Огроман проценат овог горива се увози и на њега, поред цена основне сировине, знатно утиче и потражња. Kада је већа, као што је сада случај, расте и цена.“

У Србији од 1. јануара 2011. цене горива на пумпама не одређује држава већ се формирају тржишно. Многи возачи су уверени да би цене биле ниже да се „пита“ држава.

„Увек је боље када тржиште одређује цене“, каже Татић, и додаје:

„Држава и сада, кроз акцизе, може да утиче на цену горива. Будите сигурни да би, уколико би барел поскупео на 100 и више долара, држава снизила акције.“

Извор: Вечерње новости

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh