Оптимистичне изјаве о порасту тражње и повећању продаје од 11 одсто (продато око 20.000 возила током 2015. године), обележавају пети Сајам аутомобила „БГ кар шоу” и 10. Међународни сајам мотоцикала „Мотопешн” који се завршава сутра. Пораст је забележен први пут од 2008. године, тврде многи излагачи.
Али шта највише интересује посетиоце и потенцијалне или стварне купце нових возила? На ово питање одговорио је министар привреде Жељко Сертић, по отварању Салона аутомобила у Београду, када су га новинари упитали, као и прошле године, шта би изабрао за себе. Одговор је био сличан, уз мали „додатак” приоритетима: да што мање загађује животну средину, да не буде превише скуп, али да буде економичан, безбедан и јефтин ауто за одржавање.
Баш то се дешава на тржишту, али и сајму, као показатељу. Најскупља и најексклузивнија возила се можда најбрже продају, као „бентли континентал ге-те” и „флајинг спур”, „форд мустанг”. Први продат аутомобил на сајму био је „форд мустанг” за 47.500 евра. Оба „бентлија” су, наводно, резервисани по ценама, за мањи – купе 170.000 евра, а већи за 173.000 евра, без пореза и трошкова транспорта.
Али, најпопуларнији на сајму су управо аутомобили око „магичне ценовне тачке” од 10.000 евра. Мали градски или универзални породични аутомобили, економични, безбедни, обично „а”, и „бе” класе, али, пре свега, што ниже цене. Већина увозника је, уз сајамске попусте, камате од нула одсто, поред скупљих, понудила и возила већ од 7.000 евра.

(Фото: И. Декањ)
Тако је традиционално јефтин „дачија сандеро”. За верзију „сандеро лајф”, са бензинским моторима од 1,2 литара и 16 вентила уз клима уређај, радио це-де и ем-пе-три плејером, са „блутутом” и светлима за маглу продаје се по цени од 7.999 евра и уз гаранцију од пет година или 100.000 пређених километара. Потом, уз исте услове гаранције ту је и „рено клио” за 9.999 евра. Градски малиша „твинго”, са мотором од једног литра запремине, уз радио, климу, „а-бе-ес” кочнице и другу опрему по цени од 8.999 евра. „Тојота” је на сајму, поред својих премијера, изложила штедљиви „ајго” који троши мање од четири литра горива, на 100 пређених километара и кошта, у зависности од опреме, око 9.000 евра.
Немачки „Опел” понудио нову је „корсу” са троја врата, уз богатију опрему из виших класа аутомобила по цени од 10.490 евра. Уз електрично подесиве ретровизоре, кожни – трокраки подесив волан, мануелну климу, темпомат са лимитером брзине, шест ваздушних јастука, системом контроле притисака у пнеуматицима, уз „а-бе-ес” (против блокаде кочница) „е-ес-пе”(против проклизавања), као и помоћи при кретању узбрдо.
Од три домаћа модела „Фијата” из Крагујевца: „панде”, „пунта класика” и „фијата 500 ел” издваја се „велики фића”. Наиме, промовишући рециклажу и екологију као начин живота, ова кућа, уз сајамске попусте и програм рециклаже аутомобила, омогућила је свима који предају возило старије од десет година, да на сајму пазаре „500 ел рационале”. Бензинац од 1,4 литара запремине и 95 коњских снага, за 9.999 евра.
Има још доста модела који би могли да уђу у овај избор, али богатство опционе опреме и шароликост цена довело би многе у недоумицу. Дакле, могуће је да свако направи „конфигурацију” жељеног аутомобила или барем оно што допушта дебљина новчаника, а што је заправо, постало и пресудно.