Власник грађевинске фирме Милан Ј. непријатно се изненадио када је пре неколико дана купио камион „мерцедес” и аутомобил „бе-ем-ве” у Немачкој и сазнао да ће поред 20 одсто ПДВ-а морати да плати још 12,5 одсто царини на увоз „половњака”. Реч је о возилима чија је вредност већа од 6.000 евра. Како нам је објаснио, немачки произвођачи су укинули издавање потврде за добијање ЕУР-1 документа, који према споразуму између наше државе и ЕУ, ослобађа додатног плаћања царине на увоз.
„Немачки произвођачи су укинули издавање потврде за возила чија вредност премашује 6.000 евра, а која гарантује да су они произвели возило и да је у њему 70 одсто немачких делова. Самим тим на немачкој царини не можемо да извадимо оверен ЕУР-1 образац, који нас ослобађа царине. Објашњење им је, између осталог, да им стиже много захтева за проверу тих образаца из Србије, Македоније и БиХ, због чега су обуставили издавање потврде”, наводи наш саговорник.
Он се обратио редакцији нашег листа из Немачке, док чека и покушава да реши овај проблем. У међувремену је, каже, добио одговор и од српског конзулата којем се обратио за помоћ. Објашњено му је да неке фирме, међу којима је „рено” и поједине јапанске фабрике намењене за немачко или европско тржиште, већ неколико година не издају ове потврде, а да су то недавно урадили „ауди” и „бе-ем-ве”. Милану је предложено да се обрати за помоћ шпедицији и покуша да од њих добије потребну документацију. Такође, каже наш саговорник, немачки медији су известили да је, поред „аудија” и „бе-ем-веа”, намера свих немачких произвођача возила да укину издавање ЕУР-1.
Са друге стране, из Управе царина за „Политику” уверавају да проблема нема. Напомињу да од Европске комисије нису добили информацију да ће доћи до обуставе издавања доказа о пореклу за куповину половних возила ЕУР-1. Како објашњавају, да би половна возила била ослобођена плаћања царине у Србији, неопходно је да се царинском органу поднесе једна од прописаних форми доказа о пореклу – сертификат о кретању робе или изјава извозника на фактури. У супротном ће роба бити царињена без олакшица које предвиђа Споразум о стабилизацији и придруживању.
„Уколико дође до престанка издавања обрасца ЕУР-1, постоји и алтернатива. То је „изјава о пореклу” коју извозник уноси у фактуру, доставницу или било који други комерцијални документ, који довољно детаљно описује производе о којима је реч и тако омогућава њихову идентификацију. Изјаву на фактури може да сачини овлашћени извозник без обзира на вредност робе, у овом случају возила, или било који извозник за робу у вредности до 6.000 евра. Статус овлашћеног извозника одобравају царина земље у којој извозник има седиште, а након испуњења потребних услова. Царински органи овлашћеном извознику додељују број царинског овлашћења који се уноси у изјаву на фактури и надзиру коришћење овлашћења извозника”, објашњавају у царини.
Међутим, други „Политикин” саговорник који се бави царињењем робе и возила у Србији наводи да се ЕУР-1 образац до пре месец дана стандардно добијао, независно од тога ко је извозник.
„Куповином возила на било којем плацу аутомобила у Немачкој, Француској и Италији само је тражена потврда произвођача, коју су купци добијали за кратко време. На основу те потврде издаван је ЕУР-1 документ, који оверава тамошња царина. Статус овлашћеног извозника ретко ко има, то су баш велике компаније и углавном их је свега неколико у свакој држави”, објашњава саговорник упућен у ову проблематику.
И поред Споразума о бесцаринском увозу и извозу Србије и ЕУ, наши грађани ће, уколико овај проблем не буде био решен, плаћати царину на увоз возила скупљих од 6.000 евра. Нејасно је, међутим, ко је овде „заказао”. Остала су отворена питања због чега овдашња царина није обавештена о одлуци немачких произвођача и ко је о свему томе требало да извести грађане Србије.
Прошле године у Србију је увезено 120.000 возила.