Zabava

Pi Džej Harvi putuje na Kosovo u novom spotu za “The Wheel”

Plodna umetnica Poli Džin Harvi vraća se na scenu sa prvim spotom sa predstojećeg albuma The Hope Six Demolition Project. Snimljen tokom više poseta Kosovu sa fotografom Šejmusom Marfijem, „The Wheel“ istovremeno slavi lokalnu kulturu i preispituje globalnu izbegličku krizu.

Foto: Maria Mochnacz

Prošle godine, Pi Džej Harvi je provela pet nedelja u arhitektonskoj instalaciji u dubinama londonskog kulturnog centra Somerset House. Rezidencija pod nazivom „Snimanje u toku“, ugostila je Harvi, njen bend, dugogodišnje producente Flada i Džona Periša, kao i inženjere u „namenski izgrađenom“ muzičkom studiju, tokom radai na muzičarkinom devetom albumu, The Hope Six Demolition Project – prvom izdanju nakon Let England Shake iz 2011. Ova moćna performerka je otvorila za javnost svoj kreativni proces, dopuštajući posetiocima da posmatraju uživo snimanje iza jednosmernog stakla. Iako je novi album objavljen u njenoj rodnoj Engleskoj, direktno vuče korene iz četvorodišnjeg putovanja. Danas, Harvi i fotoreporter i reditelj Šejmus Marfi nas vode u predele daleko od britanskih ostrva u spotu za „The Wheel“.

„Kada pišem pesmu, zamišljam celu scenu. Mogu da vidim boje, doba dana, mogu da osetim raspoloženje, da vidim svetlo kako se menja, senke kako se pomeraju, sve u toj slici“, kaže ona. Ali za ploču inspirisanu putovanjima od Avganistana do Vašington Di Sija „prikupljanje informacija iz sekundarnih izvora delovalo je previše distancirano od onog o čemu sam pokušavala da pišem“. „Želela sam da udahnem vazduh, osetim tlo i upoznam ljude iz zemalja kojima sam fascinirana“, objašnjava Harvi.

Udružila se Marfijem, kada ga je unajmila da režira 12 kratkih filmova za Let England Shake i uključila njegove fotografije u svoju prvu knjigu poezije, „The Hollow of the Hand“, objavljenu prošle godine.

Kao što Marfi objašnjava u rediteljskoj izjavi, smeli bluz rifovi pesme „The Wheel“ kao i hipnotišuće pljeskanje dlanovima oživeli su na Kosovu. U spotu se pojavljuju dokumetarni snimci koje je snimio tokom prve posete konfliktom regionu 2011. godine, kao i tokom prošlogodišnjeg putovanja. Marfijevi neodoljivi snimci dokumentuju ugledne tradicije ovih prostora – meštani u selu Brezne koji izvode ples sa čašom vode povodom venčanja – ali takođe prikazuje granične prelaze u jeku globalne izbegličke krize. Dozvoljava nam da iz utrobe osetimo centralne slike Pi Džej Harvi: zarđale metalne stolice sa oljuštenom bojom i zveckanje lanaca na koje su zakačene dok se vrte kao lastavice koje se uvijaju na nebu.

Pročitajte Marfijeva razmišljanja o inspiraciji, pesmi i spotu, kao i o čitavom projektu.

Pogledajte spot za The Wheel:

„Poli i ja smo želeli da iniciramo zajednički projekat i da radimo u mestima koje smatramo interesantnim i relevantnim. Upoznali smo se kada je videla moje fotografije iz Avganistana, a kasnije sam joj pokazao još radova, uključujući i neke iz rata na Kosovu krajem devedesetih. Imao sam iskustvo i kontakte na oba mesta i Poli je dugo bila fascinirana Avganistanom kao i događajima na Kosovu koji su usledili. I jedno i drugo mesto imaju mučne istorije i možda zbog prisustva u vestima bili su po imenu poznati svima; ali detalji su nedostajali ili postali zaboravljeni. Vratio sam se na Kosovo 2004. kada su sukobi ponovo eskalirali, gde sam naišao na nerešene sporove i duboku frustraciju sa obe strane.“

„Oboje smo dobili poziv početkom leta 2011. Pozvani smo da pristustvujemo prikazivanju svih 12 filmova koje sam napravio za album Let England Shake, kao i da budemo deo razgovora nakon prikazivanja na Dokufestu u Prizrenu, na južnom Kosovu. To nije nešto što bi Poli inače radila, ali bilo je nečeg neizbežnog u vezi svega toga, a što bi pokrenulo čitav projekat. I otišli smo.“

„Pesma ‘The Wheel’ u samom centru ima putovanje na Kosovo. Ko može reći šta drugo je uticalo i oblikovalo njen nastanak? Prizor ringišpila koje se vrti na Kosovu Polju blizu glavnog grada Prištine je čvrsta referentna tačka naslova pesme. Mogu vam reći i datum – 4. avgust 2011. – dela snimka koji sam napravio dok smo hodali ulicom ka našem parkiranom automobilu blizu železničke stanice. Bila je to prolazno opažanje jednog uobičajenog prizora, jednog od mnogih na koje smo naišli tog dana. Dok je Poli hvatala beleške, ja sam bio malo više zainteresovan za nešto što se dešavalo na drugoj strani ulice. Tog dana smo sakumpljali materijal u slepom, optimističnom poduhvatu, što je glavna karakteristika načina našeg zajedničkog rada. Nismo imali pojma da li će se nešto od toga ikada ugledati svetlost dana, ili imati bilo kakvog smisla. „

Da li je sam prizor bio inspiracija za pesmu? Bez ispričanih priča ljudi koji su stradali tokom rata, bez obilaska sela napuštenih nakon etničkog čišćenja i talasa osvete, bez proživljavanja različitih percepcija ljudi sa zajedničkim istorijama, da li je pesma mogla da bude napisana?

„Vratio sam se na Kosovo u decemru 2015., ovog puta naoružan vremenom i znanjam o tome kako se projekat razvio. Uz Kosovo, tu su bila putovanja u Avganistan i Vašington Di Si. Knjiga, The Hollow of the Hand, objavljena je zajedno sa Polinim pesmama, mojim fotografijama i rečima, slikama, muzikom na bini Royal Festival hale Sautbenk centra u Londonu tokom dve noći. Snimanje albuma pretvorilo se u umetničku instalaciju u Somerset Hausu, što sam takođe snimao. Album je bio u postprodukciji i na putu da bude objavljen. Različiti elementi su najzad počeli da se sklapaju iz projekta koji je počeo sa premisom radoznalosti i interesovanja.

Snimanje filma za „The Wheel“ uključivalo je mešavinu snimaka sa prvog putovanja tamo 2011. godine, sa proba u Londonu gde sam snimao Poli i sa poslednje posete Kosovu. Ogromna izbeglička kriza u Evropi je več mesecima bila aktuelna. Proveo sam neko vreme na grčkim i makedonskim granicama, kao i u Srbiji, pre posete Kosovu. Sve se dešavalo na terotorijama povezanim sa skorijim konfliktima na Kosovu i širem Balkanu. Ideja ciklusa, točkova i ponavljanja je još jednom bila toliko očigledna i neophodna za realizaciju.

„Slavimo život Nisima Kriezijua (1938-2016), divnog čoveka koji u filmu izvodi tradicionalni ples sa čašom vode na glavi na venčanju u njegovom selu Brezne u oblasti Opoja na Kosovu.“

Pratite VICE na Facebooku, Twitteru i Instagramu

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh