BEOGRAD – Potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović otvorila je danas u Beogradu osnivacku konferenciju Saveza za železničke inovacije u jugoistočnoj Evropi (SEESARI) i poručila da Srbija pravi modernu železnicu, a da je vrednost aktuelnih projekata na železnici skoro 2,5 milijarde evra.
Osnivačkoj konferenciji je prisustvovalo oko 70 učesnika iz 14 zemalja, iz skoro 40 železničkih kompanija, organizacija, institucija i ustanova.
„Postojeća vrednost projekata je više od milijardi i po evra, a sa gradnjom pruge Beograd – Budimpešta još skoro milijardu evra i naš zadatak je i da razmišljamo o inovacijama koje možemo da primenimo“, rekla je Mihajlović novinarima.
Ona je u zgradi Železnica Srbije rekla da je cilj da srpske železnice budu moderna kompanija sa modernom infrastrukturom i da je zato pokrenuta reforma, kao i modernizacija i gradnja pruga dodajući da treba još puno toga da se uradi.
Mihajlović je naglasila da nam je potrebno i regionalno povezivanje, s obzirom da smo na tranzitnom koridoru i da to moramo da iskoristimo.
„Projekti železnice su i u evropskoj transportnoj mapi i očekujem da u narednom periodu budemo još efikasniji“, navela je ministarka.
Prema njenim rečima, podela srpskih železnica na četiri preduzehca odnosno reforma je jedan točak bicikla, a drugi točak je investiranje u infrastrukturu i nabavku vozova.
Konferenciju SEESARI organizuju Međunarodna železnička unija (UIC), Železnice Srbije a.d. i Prometni institut Ljubljana.
Mihajlović je na otvranju konferencije rekla da je sadašnja vlada u prethodnih godinu i po dana uložila veliki trud u pokretanje poromena i razvoja železnice.
Ona je kazala da bez investicija u infrastrukturu i nabavku novih vozova nije moguće pričati o modernizaciji železnica.
Kako kaže, srpske železnice hvataju korak sa železnicama u Jugoistočnoj Evropi i da zato stalno pokrećemo nove projekte.
„Naša železnica je posebno značajna za povezivanje u regionu, jer smo mi tranzitna zemlja i nema razloga da železničkim saobraćajem ne povežemo istok i zapad, jer je to jedna od mogućnosti budućeg razvoja“, naglasila je Mihajlović.
Ona je rekla novinarima da radna grupa koja kontroliše železnice ima sastanke na svakih 15 dana dodajući da četiri posebna železnička preduzeća moraju da obave sistematizacije broja zaposlenihi i drugo.
Mihajlović je rekla da u naredna dve godine mora da uradi analiza koje su linije profitabilne i da će lokalne samouprave moći da finansiraju pojedine linije ako smatraju da su im potrebne.
Ona je kazala da će subvencije za železnice svake godine biti sve manje i manje, kako budu podizale ekonomski nivo poslovanja.
Generalni direktor Železnica Srbije a.d. Mirosav Stočić je rekao da će pod vođstvom UIC-a železnice u regionu pokušati da sami definišu projekte u kojima će biti primenjene inovacije. Ti projekti će zatim biti predstavljeni vladama, dodao je Stojčić.
On je rekao da su u 2015. Železnice Srbije napravile uštedu od dva miliona dinara.
Stojčić je kazao su pred početak reforme železnice imale oko 16.900 zaposlenih, koji su podeljeni u četiri preduzeće-Srbija kargo, Srbija voz, Infrastruktura železnice Srbije i Železnice Srbije a.d.
Ona je rekao da je predviđeno da se ove godine napravi studija koja će pokazati da li postoje viškovi zaposlenih, kao i da otprilike ima ukupno oko 2.000 radnika viška u svim preduzećima, za koje su predviđeni prekvalifikacija i socijalni program.
Direktor UIC Žan Pjer Lubino je rekao da je ta organizacija dom svih železnica širom sveta, kao i Srbje, i da obuhvata ukupno 240 železnica iz više od 100 zemalja.
On je kazao da je veoma važan Saveza za železničke inovacije u jugoistočnoj Evropi, jer će osnažiti ulogu železnice i razvoj privrede.
Lubino je istakao da železnice ne mogu da funkcionišu bez dobre infrastrukture i da ključ u tome da se renovira ono što je postojeće, ali i u uvođenju inovacija.