Novosti online

Шљака „гуши” Смедеревце

Смедерево – Огромна брда шљаке код шесте железарине капије годинама су рак-рана за мештане околних села, а нарочито за мештане Вранова, где је и лагерован овај нуспроизвод из производње челика. Ипак, најгоре је станарима петнаестак кућа које се налазе у непосредној близини овог улаза у фабрику, окружене црним „планинама” и буквално прекривене прашином. Кажу, нема коме се нису жалили, бунили се, протестовали, блокирали пут, али узалуд. У уторак су се поново окупили и својим возилима спречили улазак камиона који већ две године одвозе шљаку aли, како тврде, дижу још већу прашину, не водећи рачуна о околини.

– Овде протутње камиони и две хиљаде пута дневно, одвозе и враћају се, а не поштују ранији договор да се терет превози покривен, да се асфалт пере свакодневно. Замислите колико прашине и других опасних материја лети с отворених камиона. С бившим превозником постигли смо компромис да пере пут и кваси терет да не лети прашина, а сада то више не важи – каже Саша Ракић, чија кућа се налази недалеко од брда шљаке.

Блокада капије прекинута је после неколико сати, након обећања градоначелнице Смедерева Јасне Аврамовић да ће их примити на разговор. Јуче је одржан састанак у присуству инспекцијских служби, али превозници, које ангажује „Железара Смедерево ДОО”, од пре два месеца у стечају, нису се одазвали, па је за данас договорен састанак с њима.

– Град ће у сарадњи са „Железаром ДОО” и компанијом ХБИС учинити све да се испуне захтеви мештана да се при извожењу шљаке ставља цирада на камионе, да се током дана пут прска водом, а увече пере. Разматрамо и захтев да се шљака не извози 24 часа. Најкасније за месец дана поново ћемо се састати с мештанима – каже за „Политику” градоначелница Аврамовић.

Које фирме су ангажоване за транспорт шљаке, не зна и упућује нас на „Железару Смедерево ДОО” у стечају. Не може тачно ни да прецизира до када ће ова брда бити уклоњена из насељеног места на локацију Јелен До, која је за то одређена али, каже, ради се на томе у сарадњи с Владом Србије.

– Верујем да ће се то брзо решити, али нешто што годинама постоји, не може се преко ноћи уклонити. Изградњом нове пруге током ове године, руда се више неће увозити камионима и неће пролазити тим путем. Шљака ће се прерађивати, наћи своју даљу употребу у грађевинарству, и та брда ће полако нестати – наводи Аврамовићева.

Мештани, међутим, замерају и Кинезима што, како тврде, шесту капију поред свега користе и за допрему руде с Дунава, али и што овде лагерују и нову шљаку из производње.

– Поред пет капија они овуда довозе руду, непокривену. Имам слике како терет два метра стрчи изнад камиона, лети на све стране. Нама је живот уништен, баште не успевају, куће држимо затворене, не смемо да седимо напољу. Више се не мери ни степен загађења, ми смо животно угрожени, а у зависности од ветра цело село је у опасности – огорчен је Саша Ракић, тврдећи да с Кинезима из ХБИС-а никакву комуникацију нису имали до сада.

Из компаније ХБИС до закључења овог броја није стигао одговор на питања „Политике” у вези с проблемима око шљаке. На другој страни, нико не спори да та компанија није ни надлежна за измештање нуспроизвода нагомиланог још из времена „Ју-Ес стила”, већ да је то на себе у старту преузела „Железара Смедерево ДОО”. То што је ХБИС наставио да лагерује шљаку у Вранову, сва је прилика, договорено је приликом куповине железаре.

– Брда су се доста смањила, али и даље производња тече и још се ту лагерује шљака. План је да се у будућности директно из производње вози у прераду јер шљака је нека врста грађевинског материјала – каже Аврамовићева. Након подсећања да је још пре две године мештанима рекла да је ангажована фирма која ће шљаку рециклирати и возити, без лагеровања, опет нас је упутила на „Железару” у стечају.

Бивши директор те фирме одговорио нам је да од стечаја више не ради тамо, те да је сада надлежна Агенција за лиценцирање стечајних управника.

Анализа штетности

Иако мештани тврде да се не врше испитивања штетности шљаке, градоначелница је изричита да се редовно узимају узорци и врши контрола. Тврди да по закону ниједан камион са шљаком не може да изађе из фабричке капије без потврде о анализи, те да то ради ХБИС.

Упитана да као лекар оцени приче да је шљака канцерогена, Аврамовићева каже:

– Руда која се употребљава пролази све контроле, па ако она није канцерогена, а није, не може ни крајњи производ бити. Перманентно удисање прашине може да доведе до хроничних болести. Ја као лекар имам мишљење о томе, али ми смо индустријски град и железара постоји од 1962. године и она мора да ради, а ми морамо да се трудимо да животну средину штитимо максимално кроз све законске процедуре, а када бисмо све испоштовали, не бисмо имали проблема.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh