Годинама најављивана селидба тролејбуске окретнице са Студентског трга на Дорћол ускоро ће коначно бити спроведена у дело. Дирекција за грађевинско земљиште расписала је тендер за изградњу тролејбуске контактне мреже до Дунавске улице на Старом граду. Извођач који буде изабран на тендеру имаће задатак да изгради нову исправљачку станицу на углу Цвијићеве и Улице Драже Павловића, као и око два километра контактне мреже трасом Цвијићева – Венизелосова – Гундулићев венац – Жоржа Клемансоа – Дунавска.
Биће обновљене и три раскрснице да би се тролејбуси кретали без проблема овом трасом. Реч је о укрштајима Венизелосове и Цвијићеве, Венизелосове и Гундулићевог венца и Гундулићевог венца и Жоржа Клемансоа. Рок за извођење радова је 180 дана од дана увођења извођача у посао, што значи да би, ако би све било у реду са тендером, радови могли да почну у касно пролеће или рано лето и да буду завршени до јесени. Један од главних циљева надлежних је да се измештањем тролејбуско-аутобуске окретнице Студентски трг, који треба да буде преуређен у потпуности, ослободи од ове врсте возила.
Осим ове јавне набавке, Дирекција је расписала и тендер за пројектовање и изградњу контактне мреже у Немањиној, на Гундулићевом венцу и Теразијама, као и за полагање напојних каблова за исправљачку станицу у Цвијићевој улици.
Ко буде победио на овој јавној набавци његов задатак биће да уради пројекат и постави напојни кабл од око четири километра, који ће из постојећих трафоа снабдевати исправљачку станицу у Цвијићевој улици и омогућити функционисање тролејбуске мреже. Један део напојног вода биће положен од Омладинског стадиона до исправљачке станице у Цвијићевој улици (око три километра), а други део протезаће се од Универзитетске библиотеке „Светозар Марковић” до исправљачке станице.
– Прибавиће се и техничка документација за изградњу контактне мреже у Немањиној улици, између Трга Славија и Кнеза Милоша. Тиме ће на раскрсници Кнеза Милоша и Немањине бити омогућен пун програм тролејбуских веза из обе улице. Пројектоваће се и изградити и нова тролејбуска мрежа дужине око 200 метара дуж Гундулићевог венца – указао је заменик градоначелника Горан Весић.
За још једну тролејбуску трасу више нема недоумице. Дефинитивно ће бити уређена и контактна мрежа за привремену тролејбуску окретницу код Палате „Албанија”. Она је неопходна због друге фазе радова на Тргу републике, односно због преласка мајстора „Штрабага” на улице које окружују централни градски плочник.
– Израда техничке документације за сва четири посла требало би да буде завршена у року од пет месеци од почетка пројектовања, док је планирано да радови трају два месеца од прибављања одговарајућих одобрења за извођење и увођења извођача у посао – истакао је Весић.
Али, како су радови на Тргу републике увелико у току, а почетак друге фазе обнове најављен за пролеће, привремени тролејбуски терминус код „Албаније” мораће хитно да се уради. Једино ако надлежни немају у плану да привремено обуставе радове око трга. Пре ће ипак бити да ће друга фаза имати потфазе, односно да ће до уређења окретнице код палате радити улица која нема везе са тролама, а то је Француска. Крај свих послова на тргу и око њега, иначе, према првобитним плановима, требало би да буде на јесен.
Мало спроведен план
Пре неколико година градска власт представила је и амбициозан план о потпуно новој мрежи линија у јавном превозу. Тим планом, од кога је ретко шта до данас остварено, Дунавска улица била је предвиђена само као привремено решење за окретање тролејбуса. Нова и коначна окретница већине престоничких „трола”, према њему, требало је да постане Трг Славија. Једна од многих идеја била је да се од Славије ка центру укину тролејбуси и да их замене електробуси. Дугорочним планом о новој мрежи линија, на пример линија 28 замишљена је као веза од Медаковића 3 до Церак винограда.
Селидба у Дунавску због ширења пешачке зоне
Окретница на Студентском тргу направљена је као привремено решење 2003. после укидања терминуса у Рајићевој улици. У претходних 16 година у више наврата је разматрана идеја где би будућа окретница тролејбуса требало да се налази и најчешће спомињана је управо Дунавска. Али недоумица је била којим улицама ће се тролејбуси спуштати до Дорћола. Предлози су били Улица краља Петра, Тадеуша Кошћушка, а пре око три године и Француска, која се показала као неодговарајућа.
Када је пре неколико година почело озбиљније да се најављује пресељење тролејбуско-аутобуског терминуса са Студентског трга и аутобуског са Трга републике, због ширења пешачке зоне, надлежни су истицали да ће на површине од око 19.600 квадрата уз Дунавску улицу бити изграђен тролејбуско-аутобуски терминал за 12 линија. Дирекција за грађевинско земљиште 2016. уговорила је са групом понуђача извођење радова са израдом техничке документације за изградњу терминуса уз Дунавску, али мајстори на градилиште нису изашли због имовинскоправних проблема.