• BG

    Туризам у Власотинцу, тек на зачетку

     

    Туристичка организација Општине Власотинце је једна од најмлађих у земљи, постоји тек пет година. (Пре тога, о туризму се у Власотинцу бринуо само један референт у Општинској управи.) О раду ове установе желели смо да обавимо разговор с директором, Оливером Цветковић. Међутим, директор Туристичке организације је већ месецима оправдано спречена да разговара с новинарима – очекује принову, своје треће дете.

    Остаје нам да директорки пожелимо све најбоље у породичном животу, а разговор ћемо, наравно, обавити, и то с вршиоцем дужности директора, Наташом Ђокић Живковић, дипломираним географом – туризмологом, већ четири године професионално посвећеној туризму и угоститељству у Власотинцу.

    Каква је туристичка понуда Општине Власотинце?

    Туристичка понуда Власотинца је мешовита.

    Највише је урађено на осмишљавању понуде у манифестационом туризму. Сваке године, крајем месеца марта, одржава се планинарска манифестација „Март на Моричу“, коју посећују и домаћи и страни гости, те предлажемо да овај догађај добије карактер републичке манифестације. Најзначајнија туристичка манифестација у Власотинцу је Вински бал, а током месеца јула траје манифестација „Лето у Власотинцу“, скраћено ЛУВЛ, с врло богатим програмом: концерти, изложбе, књижевне вечери… Овде се одржава и скуп моторциклиста у оквиру „БМВ Балкан релија“, Такмичење у припреми ајвара, а највише промовишемо нову манифестацију под називом „Укуси југа“. Током месеца маја Народна библиотека у Власотинцу обележава свој дан, одржава се Градска литија, организујемо Новогодишњи базар у децембру, а има и других догађаја, тако да се током читаве године у Власотинцу нешто дешава.

    Међу првима смо у Србији организовали пливање за Часни крст, на чему ради Удружење поштовалаца „Света гора Атоска“. Тада се на Језеру на Власини окупи од пет до десет хиљада људи.

    Намеравамо да оживимо и манифестацију „Игре без граница“ за школску децу преко лета.

    У Општини Власотинце постоје туристички занимљиве природне вредности и културно-историјске знаменитости.

    Радимо стално на промоцији туризма у Власотинцу, посећујемо туристичке сајмове, форуме и друге манифестације, али треба да буде јасно – ово су само пионирски почеци развоја туризма у Власотинцу.

    Шта у Власотинцу и околини треба посетити и доживети?

    Поред манифестација које сам поменула, у Власотинцу прво треба доживети чисту природу његове околине. Постоје обележене и уређене планинарске стазе којима треба проћи и уживати.

    У самом Власотинцу се може посетити споменик у центру насеља, рад Николаја Краснова, затим Палата „Валчић“, коју су наследници поклонили Општини да се користи за потребе културе, стара зграда коју сви зовемо „Гигина кућа“, иначе седиште Народне библиотеке, Црква Свете Тројице, Спомен парк „Старо гробље“, као и стари индустријски млин на Власини, који још увек ради с оригиналном апаратуром и представља значајно индустријско наслеђе.

    У околини Власотинца постоји виноградарска и винарска традиција, тако да треба посетити околна виноградарска села, нарочито село Дединце.

    По потреби, организујемо обиласке културно-историјских знаменитости Власотинца, али и винске туре – шетње до традиционалних произвођача вина и ракије.

    Преко лета, врло је полуларно купање у Језеру на Власини, у самом граду.

    Колико у Општини има предузећа, предузетничких радњи и домаћинстава која се баве угоститељством и туризмом?

    Не могу рећи тачан број, али је потпуно јасно да у Власотинцу нема довољно смештајних капацитета. Хотел који се раније звао „Грозд“, а сада „ББЦ 016“, прима госте. Иначе, ради се о хотелу у коме су снимане сцене познате телевизијске серије „Врућ ветар“ пре четрдесет година, с главним јунаком званим Шурда, чији је лик изграђен по једном Власотинчанину који је стварно живео.

    Други хотел у граду, раније „Земун“ и „Нови Земун“, купљен је у стечајном поступку и нови власник га реновира, али, за сада, очекујемо само отварање ресторана.

    У целој Општини, имамо само једно категорисано сеоско домаћинство које прима госте, у селу Добровиш.

    У Власотинцу, и поред јаке предузетничке традиције, нема довољно привредника који се одлучују за пословање у туризму и угоститељству.

    Да ли у Општини Власотинце постоје туристичке агенције које се баве организовањем туристичких посета Власотинцу? (А не једино продајом туристичких аранжмана за путовања у друга места.)

    Не, таквих туристичких агенција уопште немамо.

    Какви резултати су остварени у туризму и угоститељству Власотинца претходних година?

    Последњих година, уочљив је пораст броја посета туриста и броја ноћења у Власотинцу, али ради се о бројевима који су далеко мањи него што би то било могуће.

    У 2014. години имали смо око 14 хиљада долазака туриста, а у 2017. години око 17 хиљада долазака. Од наведеног броја, током 2017. године смо имали само око 750 долазака страних туриста, а налазимо се неколико километара од
    ауто-пута!

    Број ноћења туриста је врло мали према нашим могућностима. Током 2017. године, остварено је само 1 632 ноћења туриста, од чега је само 442 било странаца. Мада је стварни број ноћења вероватно нешто већи јер не пријављују сви угоститељи своје госте, јасно је да се ради о недовољној посећености Власотинца као туристичког одредишта.

    Туристи који долазе у Власотинце, углавном путују у организацији различитих удружења (удружења пензионера, културно-уметничка друштва и слично). Од страних туриста, најдражи су нам ученици који долазе из Немачке и Италије у програмима размене ученика.

     Шта је држава учинила чини како би подстакла развој туризма и угоститељства у Општини Власотинце?

    Република Србија обезбеђује значајна новчана средства за подстицај туризма и угоститељства, али нема довољно капиталних пројеката на које би се новац потрошио! Министар Расим Љајић је недавно о томе врло критички говорио на Туристичком форуму у Бањи Ковиљачи.

    Шта локална самоуправа чини како би подстакла развој туризма и угоститељства?

    За сада, најзначајнији подстицај локалне самоуправе туризму и угоститељству је управо формирање Туристичке организације и подршка њеном раду. До пре неколико година, ни то није постојало у Власотинцу.

    Локална самоуправа није улагала непосредно у туризам у Власотинцу, али је врло значајно то што се много улаже на изградњи инфраструктуре, што је неопходно за развој туризма и угоститељства.

    Шта треба учинити како би се туризам и угоститељство даље развили у Општини Власотинце?

    Прво што треба радити јесте развијање свести о туризму у Власотинцу! Деценијама се овде није улагало и радило на развоју туризма, тако да правилног схватања улоге и значаја туризма за развој средине и правилног односа према туризму има врло мало. Није развијена свест о могућностима развоја туризма и угоститељства у Власотинцу.

    Од оснивања Туристичке организације, сваке године бележимо пораст броја туриста и броја ноћења који износи између 24% и 37% у односу на претходну годину, што јасно указује да интересовања за посету Власотинцу међу туристима постоји. Међутим, морамо да схватимо једну просту чињеницу – да се такав тренд неће наставити сам од себе. Морамо озбиљно да радимо на туризму!

    Угоститељи треба да имају доступне новчане фондове како би могли да улажу у развој свог пословања, треба уклањати непотребне административне препреке…

    Власотинце је варошка средина са живим духом старе чаршије који не сме да се угуши, већ га треба развити и искористити у туристичке сврхе.

    Ко жели да се подробно упозна с проблематиком туризма и угоститељства у Власотинцу, може да прочита документ „Програм развоја туризма Општине Власотинце 2019. – 2024. године са акционим планом“.

    Власотинце, мај 2019. године

    Љубомир Костић

    Фото: Д. К., Љ. К.

    (Израду овог медијског садржаја суфинансирала је општина Власотинце. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не одражавају  ставове органа који је доделио средства)

     

     

     

     

    Klikni za komentar

    Odgovori

    Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

    Na Vrh
    Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com