BG

Нафта појефтинила 20% на светском тржишту, а у Србији ниже цене бензина и гаса 50 пара уместо 30 динара

Цене нафте на светском тржишту од почетка године ниже су најмање за 20 посто.

То се не одражава и на цене на нашим пумпама.

Иако и минимално повећање цене нафте на светским берзама српски нафташи одмах прате и повећавају цене бензина у Србији, то се не дешава и када цена нафте у свету пада.

Када цене расту прате нафташи то прате у минут и дижу цене, а када цене падају требало им је шест седмица да за 50 пара снизе цену нафтнх деривата иако је цена бензина на светском тржишту пала 20 процената од почетка године, што практично значи да је бензин који је коштао 150 динара 1. јануара, сада требало да кошта 120 динара.

Уколико се упореде цене горива у Србији и региону, бензин је у БиХ и Републици Српској 20 динара јефтинији него у Србији и точи се за 130,6 динара.

Kада је реч о евродизелу, најјефтинији је у Северној Македонији, где се продаје за 114,84 динара, што је 49,8 динара мање него у Србији.

Иначе, наша земља је од почетка ове године у самом врху по цени евродизела, одмах иза Албаније. Доскора је и Грчка била скупља од нас, али то више није случај. Kад је реч о ауто-гасу, у Бугарској је 26,196 динара јефтинији него у нашој земљи.

Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић је рекао да се утицај а глобалног тржишта остварује и на српско и да је због тога пад цена горива очекиван.

Међутим, каже Мићовић, 55 одсто малопродајне цене горива чине државна захватања, и стога се сви ти утицаји односе само на 45 одсто цене. Сада су нафтне компаније одреаговале јер су њихови трошкови мањи.

Мићовић објашњава да на цену горива утиче много фактора, а не само цена сирове нафте, и због тога је незахвално прогнозирати даље кретање цена.

Објашњава и да нафтне компаније оптимизују залихе према тржишту. Наводи да би држава могла, у периоду када се процени да су цене ниже, да повећа залихе.

Ипак, Мићовић каже да већина држава то не ради.

Влада Србије одлучила је 31. јануара да повећање акциза на гориво одложи за 1. јун, иако је првобитном одлуком од 21. јануара то било предвиђено за 1. фебруар. То је једина измена у односу на документ владе објављен 22. јануара 2020, у којем се наводи повећање акциза и за сву другу акцизну робу – кафу, цигарете, алкохол.

Тако возачи могу да одахну бар до половине године, када ће им гориво поскупети за износ увећаних државних давања. Новом одлуком Владе акциза на бензин биће већа за 1,2 динара и држава ће од јуна по свакој литри бензина приходовати 57,1 динар, евродизела по 58,72, а течног нафтног гаса 44,59 динара.

Возачи већ ових дана могу очекивати благо појефтињење горива на пумпама до којег је дошло због пада тражње у Kини услед епидемије коронавируса.

Према најновијим информацијама, рафинерије у Kини припремају се за смањење увоза и прераде током наредних месеци, јер борба нације за сузбијање ширења коронавируса погађа потрошњу горива, са успоравањем транспорта, производње и индустријских активности на тржишту највећег светског потрошача нафте.

Индустријски стручњаци и тржишни аналитичари недавно су ревидирали своје прогнозе пропусности за Kину у фебруару и марту за 600.000 до милион барела на дан. У наредна два месеца потражња за горивима за транспорт смањиће се због забране путовања, као и продужавања годишњих одмора у Kини.

Аналитичари из Пекинга очекују смањење потражње производа за око 540.000 барела дневно у кварталу када епидемија достигне максимум.

Истовремено, аналитичар са седиштем у Шангају очекује смањење протока од милион барела дневно на основу пада потрошње бензина за 50 одсто током 45 дана.

Н.П.

 

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh