Novosti online

Деца не смеју да буду декор у кампањи

Поводом предстојећих парламентарних избора, канцеларија Уницефа у Србији апеловала је на политичке партије које учествују у кампањи да у своје програме уврсте кључна питања у вези са остваривањем дечјих права. Странке и бирачи су позвани да се постарају да деца Србије буду прави победници ових избора.

На питање да ли очекује од политичара да одговоре на овај апел и да ли Уницеф даје овакве савете, и политичарима у другим државама, директор београдске канцеларије Уницефа Мишел Сен Ло за „Политику” каже:

Начело Уницефа је да се деца не смеју користити и злоупотребљавати у политичке сврхе. Једна је ствар када политичар посети школу и са ђацима прича о њиховим проблемима, а друга када децу доведете на предизборни догађај да би се сликао с њима

„Не очекујем да одговоре мени, јер није у питању лично обраћање њима. Очекујем да странке у своје програме и политичко деловање укључе бригу о деци. Уницеф је присутан у 190 земаља и један од наших главних задатака јесте да заговарамо дечја права. Некада издајемо саопштења, а некада се обраћамо политичарима уочи избора и апелујемо на њих да у своју агенду укључе и борбу за дечја права. У Вашингтону постоји читав Уницефов тим чији је задатак да преко сенатора и конгресмена лобира да права детета буду стално присутна у Конгресу и Сенату. Прошле године, поводом општих избора у Турској, Уницеф је апеловао на политичаре да у своју агенду укључе борбу за једнака права дечака и девојчица. Тражили смо да се законски уреди склапање бракова деце испод 18 година и обезбеди једнак приступ дечака и девојчица свим нивоима образовања, да се политичари боре против родно заснованог насиља и укључе децу са хендикепом у друштво. Када су 2009. расписани избори у Индији апеловали смо на политичаре да се боре да основна школа буде бесплатна и обавезна, да се елиминишу најсуровије форме дечјег рада и да се спрече селективни абортуси ембриона женског пола.

Да ли политичари у свету у предизборним кампањама говоре о деци?

Зависи од земље и од њеног политичког уређења. У Индији је, примера ради, водећа идеја предизборне кампање била канализација и то што девојчице ступају у брак знатно пре пунолетства. Политичари су зато водили кампању „Нема тоалета, нема невесте“. Обраћали су се породицама будућих младожења поруком – ако нисте у стању да невести обезбедите тоалет у кући, немојте је женити, јер вређате њено достојанство. То је била и снажна порука младим Индијкама да се води рачуна о њиховом достојанству.

У председничкој кампањи у Америци не говори се директно о деци, већ реформи система здравствене заштите који је започела Хилари Клинтон деведесетих година и, наставио Барак Обама. Политичари у кампањи често говоре здравству и образовању, јер знају да је родитељима то важно.

Упозорења Уницефа
У апелу Уницефа партијама у кампањи, подсећа се, између осталог, да Србија већ две и по деценије има негативни природни прираштај па деца данас чине свега 17 одсто становништва. Готово петина није примила све вакцине и скоро трећина млађих од пет година нема адекватну исхрану. Половина узраста од три до пет година не иде у вртић, а посебно забрињава што више од 40 одсто деце изложено насилним начинима дисциплиновања од стране родитеља.

Да ли је у свету уобичајено да се политичари у предизборној кампањи појављују окружени децом?

Начело Уницефа је да се деца не смеју користити и злоупотребљавати у политичке сврхе. Једна је ствар када политичар посети школу и са ђацима прича о њиховим проблемима, а друга када децу доведете на предизборни догађај да би се сликао с њима. Шта је сврха одласка политичара у школу? Ако иде само да би се сликао са децом, то је злоупотреба деце, но друго је ако је дошао да би с њима разговарао о проблемима који их тиште.

Деца имају право да се питају за ствари које се њих тичу и треба обезбедити да се њихов глас чује. У Колумбији су на једном политичком скупу деци дозволили да разговарају са председничким кандидатима и питали су их – „Ако изаберу Вас, шта ћете урадити за нас?“.

Зашто УНИЦЕФ никада не коментарише конкретне случајеве кршења дечјих права, већ само даје општа упутства?

Ми се као организација никада не фокусирамо на индивидуалне случајеве. УНИЦЕФ ради са Владом Србије по прецизно дефинисаном петогодишњем плану и руководимо се идејом да ниједно право детета не сме да буде нарушено и да свако дете мора да ужива иста права. Ми смо у Србији од 1947. године и наш је задатак да помогнемо Влади Србије у настојању да створи сигурно окружење за одрастање сваког детета. Посебно смо фокусирани на заштиту права рањивих група деце.

Да ли су УНИЦЕФ-ова упутства у вези са заштитом идентитета деце у медијима довела до тога да деце готово да нема у средствима јавног информисања?

Не бих се сложио са вама да деце нема у медијима. „Политика“ је у сарадњи са УНИЦЕФ-ом годину дана редовно објављивала текстове о деци и дечјим правима. Ми дајемо смернице новинарима како да етички извештавају о деци. Боље да има мање чланака о деци, али да они буду квалитетни, него да има мноштво текстова у којима се о деци пише на погрешан начин. Данас је већина штампаних медија усвојила препоруке да се заштити идентитет деце, да се њихова лица не виде и да се она сликају са леђа. Са задовољством могу да констатујем да се о деци данас квалитетније извештава, иако се дешава да таблоиди и, даље пишу о деци на сензационалистички начин.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh