Gradovi

EU žali što BiH nije pristupila Transportnoj zajednici Zapadnog Balkana

Šef Delegacije EU u BiH Lars Gunar Vigemark je danas izrazio žaljenje što BiH juče na Samitu zmalja Zapadnog Balkana u Trstu nije potpisala ugovor o Transportnoj zajednici što je učinilo ostalih pet zemalja koje su time otvorile mogučnost za povezivanje unutar regiona i sa Evropskom unijom.

„Samit je pozvao Bosnu i Hercegovinu da se što pre pridruži potpisnicama i nadam se da će zemlja biti spremna da potpiše sporazum u bliskoj budućnosti“, rekao je Vigemark, reagujući na jučerašnji Samit u Trstu.

Prema njegovim rečima, sada nije vreme za prebacivanje krivice oko toga zašto BiH nije mogla da potpiše taj ugovor, već pažnja treba da bude usmerena na pronalaženje rešenja kako bi se ugovor potpisao.

„Pri tome, moraju se u potpunosti poštovati medjunarodne obaveze BiH, kao i ustavne nadležnosti svih nivoa vlasti u BiH“, istakao je Vigemark.

On je pozvao nadležne na svim nivoima vlasti u BiH da „krenu napred i reše sve nesuglasice, bez daljih odlaganja“.

„Bosna i Hercegovina je parafirala ugovor o Transportnoj zajednici u februaru ove godine i sva unutrašnja pitanja, uključujući i usaglašavanje zajedničkih stavova pre samog ugovora su trebala biti rešena do sada“, naglasio je Vigemark.

Evropska komisija u Trstu je najavila značajan paket od sedam projekata povezivanja, u ukupnoj vrednosti od 194 miliona evra bespovratnih sredstava, te 500 miliona evra investicija za sufinansiranje sedam novih regionalnih projekata za poboljšanje transportnih i energetskih veza unutar zapadnog Balkana i sa Evropskom unijom.

„U ovaj paket su uključena i četiri projekta koje je podnela Bosna i Hercegovina. Ova četiri projekta će biti realizovana tek kada se reše otvorena pitanja vezana za fiskalni prostor, uključujući i usvajanje Zakona o akcizama, te kada Bosna i Hercegovina potpiše Ugovor o transportnoj zajednici“, kazao je Vigemark.

Prema njegovim rečima, ugovor o Transportnoj zajednici predstavlja važan korak ka unapredjenju infrastrukture i kvalitetnijih usluga transporta širom regiona, koji će omogućiti zemljama zapadnog Balkana da izvoze na veća tržišta, privuku nove investitore i ojačaju svoj ekonomski rast.

„Na kraju krajeva, time će se poboljšati svakodnevni život gradjana. Konačno, ovaj ugovor će pomoći zemljama Zapadnog Balkana da usklade domaće zakone o transportu s propisima u EU, čime će ojačati susedske odnose, promovisati prekograničnu saradnju i približiti se Evropskoj uniji“, ukazao je Vigemark.

BiH ugovor o pristupanju Transportnoj zajednici nije potpisala zbog protivljenja Vlade Republike Srpske, koja je tražila da u okviru Sekretarijata Transportne zajednice budu predstavljena tri ministarstva dva entitetska i jedan BIH, po sistemu rotacije.

Vlada RS još je tražila i garancije da železničke kompanije koje imaju dozvolu zemalja EU ili potpisnica Ugovora neće imati pristup saobraćajnoj infrastrukturi BiH.

Zaključci Vlade RS, medjutim, nisu bili prihvatljivi za Evropsku komisiju koja u BiH isključivo pregovara sa jednom adresom, odnosno vlastima na državnom nivou.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh