BG

Фића прославио 66 рођендан

 

У фабрици Застава у Kрагујевцу 18. октобра 1955. године произведен је први од 923.487 аутомобила „Застава 750“, популарни „Фића“.

Овај аутомобил, који се појавио у тренутку индустријског развоја Југославије, прављен је по лиценци италијанског Фијата, по ком и носи надимак.

Био је обожаван због своје економичности, па га је могао приуштити и просечан грађанин.

Поред грађанства, „Фићу“ су користиле и државне службе друге Југославије– полиција, поште, домови здравља и други.

Све је почело након изласка земље из Другог светског рата.

Новоформирана Федеративна Народна Република Југославија је убрзано кренула у индустријализацију али су стандард и куповна моћ грађана и даље били веома ниски.

Без обзира на то, државно руководство је размишљало о производњи путничких аутомобила.

Међутим, да би фабрика пословала одрживо, процењено је да мора да произведе и прода бар 10.000 аутомобила годишње. Kако је то деловало немогуће, оправданост пројекта је доведена у питање.

Војни врх је, у то време, за своје потребе, од предузећа „ВТЗ“ у Kрагујевцу затражио да откупи лиценцу за производњу возила „Џип Вилис оверланд“, и то су била прва возила која су састављана у Застави, још 1953. године.

Kасније је, на апел руководства Заставе, упркос тензијама које је Југославија имала са Италијом а које су се огледале у Тршћанској кризи, држава одлучила да, ако већ Трст није наш, можда би „Фића“ могао да буде.

Започети су преговори са Фијатом а водио их је инжењер Бранко Николић.

Након четири месеца мукотрпних преговора, постигнут је, под велом тајности, коначан договор и 1954. године почела је монтажа, прво војног теренског возила Фијат АП-55, познатог и као Kампањола а затим и путничких возила Фијат 1400 БЈ и Фијат 1100 Б.

Осамнаестог октобра 1955. свакодневница у Југославији је промењена јер је у крагујевачкој Застави направљен аутомобил „Застава 750“.

Први примерак имао је свега 23 коњске снаге, а последњи, произведен 1985. године имао је 27 коњских снага и дан данас се чува у музеју „Застава“. Продаја није јењавала ни када су се појавили доста бољи аутомобили, а „Фића“ је доживео светску популарност.

Укупно је у свету произведено готово пет милиона примерака овог аутомобила, од тога највише у фабрици у Торину 2.695.197, у Застави 923.487, у Шпанији 814.926, Аргентини 304.016, у Немачкој 172.000 и у Чилеу око 12.000 аутомобила.

„Фића“ је био симбол времена у ком је готово свако могао да купи нешто што је у том тренутку представљало изузетан капитал, али и симбол просперитета једне земље, која је бринула о обичном, радном човеку, тако што му је пружила могућност да себи и својој породици приушти економичан аутомобил по приступачној цени.

ИзворИ: Данас/Н1

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh