Novosti online

И певање химне на часовима одбране

У другом полугодишту ове школске године, после паузе од 27 година, у средњим школама ће се одржати часови на којима ће ђаци учити основне теме везане за одбрану земље. Некада је то био предмет Општенародна одбрана и друштвена самозаштита, за који је био општеприхваћен назив одбрана. Био је то обавезни премет, а сада ће то бити практично факултативна настава, прилагођена данашњем времену.

За сада нема званичног назива предмета, осим онога који се односи на документ којим је Министарство одбране предложило његово увођење Министарству просвете, науке и технолошког развоја – „Иницијатива за увођење садржаја обуке у школски систем Републике Србије, како би ученици основних и средњих школа стицали основна знања о систему одбране”.

Ова предавања, након којих неће бити оцењивања, слушаће ученици четвртих разреда средњих школа, и то на, за ту намену, издвојена четири часа одељенског старешине. Укупан број часова се, дакле, неће повећавати, нити ће се ђаци завршних разреда додатно оптерећивати у периоду када се припремају за матуру и полагање пријемних испита на факултетима.


Капетан бојног брода Милан Коњиковац (Фото Министарство одбране)

Настава ће се изводити на основу материјала и презентација Министарства одбране, који су од стране Завода за унапређење образовања и васпитања усаглашени са образовним стандардима. Основни извођачи наставе биће разредне старешине, уз стручну помоћ и подршку представника Министарства одбране, Војске Србије и организације резервних војних старешина.

Ова иницијатива није покренута напречац, већ је резултат промена и анализа у Министарству одбране, где је недавно формиран Сектор за цивилну одбрану и припреме одбране. Тада је у Управи за обавезе одбране основано Одељење за обучавање грађана, на чијем је челу капетан бојног брода Милан Коњиковац, који са сарадницима ради на увођењу тема из области одбране у школе.

Због суспензије обавезе служења војног рока 2011. године и вишедеценијског занемаривања обучавања становништва за потребе цивилне одбране, евидентно је да велики део становништва, а посебно млађе генерације, није довољно упознат са правилним понашањем и поступањем у условима нарушавања безбедности, констатује капетан бојног брода Коњиковац.


Из материјала припремљеног за предавања

– Пунолетни ученици су кључна старосна групација грађана која стасава за испуњавање првих обавеза према систему одбране, као што су увођење у војну евиденцију, добровољно служење војног рока и извршавање обавезе у резервном саставу. Истовремено, они су и популација која остварује одређена права, попут стицања високог образовања на Војној академији или Медицинском факултету ВМА или заснивања радног односа у својству професионалног припадника ВС –објашњава Коњиковац.

На овим часовима обрађиваће се основне теме, као што су „Место, улога и задаци ВС у систему безбедности Републике Србије”, „Војна обавеза у Републици Србији” и „Радна и материјална обавеза у Републици Србији”. У плану су још неке теме, а извесно је да ће се оне након анализа додатно прилагођавати. Штавише, већ од наредне школске године наставници ће имати на располагању приручник „Основи система одбране Републике Србије”.

– Осим усвајања елементарних знања о одбрани земље, договорено је да се и кроз упознавање са основним обележјима државности, ученицима приближи идентификација са својом земљом. У том контексту, уважавајући добру праксу многих земаља у свету, ученицима ће бити омогућено да на једном од часова учествују у извођењу државне химне „Боже правде” – истиче Коњиковац.

Многим ђацима ће, свакако, посебно занимљив сусрет са војском. Предвиђено је да се ђацима, уз пратњу наставника, омогући одлазак на тактичко-техничке зборове у касарнама, које ВС практикује кроз тактичко-техничке зборове и манифестације „Отворени дан”.

У многим већим местима данас нема касарни, али су у Министарству одбране и ВС спремни да помогну у организацији и реализацији ове активности.

– Стварање сигурног и заштићеног друштва не зависи искључиво од државних органа и војних структура, већ од породице, школе, организација и удружења у којима појединац проводи највише времена, односно зависи од интеракције свих субјеката система одбране. У циљу стварања сигурног друштва, потребно је, у прихватљивој мери, приближити безбедност и одбрану сваком појединцу – каже Коњиковац, истичући да је досадашње интересовање школа за ову иницијативу веома охрабрујуће.

Часови одбране и у државама НАТО-а

На увођење наставе из области одбране не треба гледати као на реликт прошлости. Напротив, јачање цивилне одбране, у шта спада и настава у школама, тренд је у многим државама. Кад је реч о суседним земљама, чланицама ЕУ и НАТО, Бугарска има такву наставу у средњим школама и добровољну специјалистичку обуку на факултетима.

У мађарским средњим школама постоји изборни предмет „Основе војске”, а ученици који похађају ову наставу, ако желе, током лета могу боравити у камповима које организује армија ове државе.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh