Novosti online

Изборни играчи могу само у ЕПП

У овој изборној кампањи грађани Србије биће поштеђени „бомбардовања” политичким рекламним садржајима по цео дан са свих телевизија, а телевизије вероватно неће моћи да зараде онолико колико су зарађивале у неким ранијим изборним тркама. У текућој кампањи неће бити закупљивања термина на телевизијама и радио-станицама и то је главна новина коју је донео прошле године усвојени Правилник о обавезама пружалаца медијских услуга током предизборне кампање, који ће сада први пут бити примењен. Ово правило би требало да допринесе равноправнијем положају свих учесника изборног процеса.

Странке и коалиције које учествују на изборима 24. априла мораће своје политичке поруке да спакују у формате који могу да се пласирају само кроз ЕПП, као и свака реклама. Може то да буде класичан спот, а може да буде и говор или разговор, али треба да траје кратко – највише 12 минута у једном пуном сату код комерцијалних емитера и шест минута по сату код медијских јавних сервиса.

Ту ће се и најбоље видети разлика у платежној моћи учесника на овим изборима, јер ће се само то и плаћати. То значи, теоретски, да неко ко има довољно новца може да закупи на једној комерцијалној телевизији свих 12 минута у сату, за сваки сат у дану током целе кампање. За све остало што је предизборни програм у оквиру информативних емисија, емитери морају да се труде да обезбеде једнаку (или бар што правичнију) заступљеност свих учесника изборног процеса.

„Више неће бити закупа термина на телевизијама – да се гостује и да се прича шта се хоће. Може највише у оних 12 или шест минута, ако телевизије немају неког другог оглашивача да пусте. А пошто нема плаћених термина, мислим да ће те политичке рекламе које се буду емитовале бити скупе. Наиме, једино што пружаоци медијских услуга могу да наплате у овој кампањи јесте тих 12, односно шест минута у сату. То је иначе предвиђено Законом о електронским медијима, а овим правилником је то само разрађено, ништа ми ту нисмо додали”, објашњава Ненад Јанковић, генерални секретар Регулаторног тела за електронске медије (РЕМ). Он подсећа да се на прошлим изборима само ТВ Прва одлучила да нема плаћене термине.

Неко ко има довољно новца може да закупи на једној комерцијалној телевизији свих 12 минута у сату, за сваки сат у дану током целе кампање, то јест безмало пет сати дневно

Јанковић указује да ће укидање могућности закупа термина утицати и на посао Агенције за борбу против корупције, која ће сада лакше моћи да укршта податке о трошковима кампање, јер учесници сада неће моћи да плате ништа друго изузев реклама (у оквиру јасно означеног рекламног простора) и то ће им бити једини трошак у електронским медијима.

Преноси уживо или снимци скупова подносилаца изборних листа могу се емитовати ван рекламног блока, када такви садржаји представљају информисање о предизборним активностима учесника изборног процеса – али без накнада за емитере и са обавезом једнаке заступљености свих. Дакле, без дискриминације, под једнаким програмским и техничким условима, па ако се медијима то исплати…

Телевизије не смеју преносити скупове само једног или неколико „главних” изборних играча, него су дужне да свима обезбеде исто или приближно време емитовања, време трајања преноса, квалитет тона и слике и слично. Потребно је стога, указује Јанковић, да и комерцијални емитери, уколико се одлуче за овакав предизборни програм, објаве договоре с учесницима избора, као што је до сада РТС био обавезан да потпише споразум о представљању странака.

Ако би нека телевизија уз накнаду емитовала пренос нечијег скупа, такав садржај сматрао би се политичким оглашавањем и урачунавао би се у укупно дозвољено време оглашавања у једном пуном сату емитованог програма.

Српска напредна странка ће поштовати сва правила у изборној кампањи, поручио је јуче њен потпредседник Небојша Стефановић. На питање новинара о укидању закупљених страначких термина на телевизијама, Стефановић је рекао да ће напредњаци прихватити правила, каква год да буду, преноси Танјуг.

„Нисам упознат са детаљима одредбе, али како буде свима, тако ће бити и нама. Што се нас тиче, сва правила ћемо поштовати, борићемо се, радити, разговарати са грађанима”, рекао је Стефановић новинарима у Раковици, где је разговарао са пензионерима.

Ненад Јанковић: Укидање могућности закупа термина утицаће на посао Агенције за борбу против корупције, која ће сада лакше моћи да укршта податке о трошковима кампање.

Опозиција, која има мање финансија, није толико опуштена као владајућа странка. Никаква нова правила, како каже портпарол Социјалдемократске странке Константин Самофалов, неће променити околност да Вучићев режим ужива потпуну медијску и финансијску доминацију над опозицијом.

„Медијска цензура у Србији данас је брутална и то ће се наставити и у кампањи. Ми ћемо се као опозиција супротставити власти радом са грађанима на терену”, истиче Самофалов.

РЕМ је досад за сваке изборе давао опште обавезујуће упутство, а сада је то правилник, који се односи и на локалне, покрајинске, републичке изборе, али и на изборе националних савета националних мањина. На снази је, упозорио је РЕМ, и опште обавезујуће упутство ради омогућавања несметаног информисања гледалаца с оштећеним слухом о току предизборне кампање.

Ненад Јанковић указује и да ће на овим изборима РЕМ први пут истовремено радити пуни (24-часовни) редовни и „политички” надзор емитера. У претходним кампањама би се прекидао редовни надзор и радио само политички. За седам дана РЕМ ће објавити извештај о првих 15 дана овогодишње кампање.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh