Од нашег сталног дописника
Подгорица – Једна од најексклузивнијих марина на целој Јадранској обали, смештена у Тивту, Порто Монтенегро, ускоро би из руку садашњег власника Питера Манка могла прећи у загрљај Арапа. Спекулише се да је Порто Монтенегро продат за 500, односно 800 милиона евра.
Тиватски „Арсенал”, најчувенији ремонтни завод у ондашњој Југославији, Манк је 2007. године, заједно са инопартнерима, купио за 3,2 милиона евра и закупио га на 90 година. Од тада до данас нико није утврдио за који је износ Манк купио војно-ремонтни завод. Прва вест је била да је он продат 3,2 милиона. Када су уследиле реакције опозиције у црногорском парламенту, из „Адријатик маринаса” саопштено је да је војна база у Тивту плаћена 23 милиона. Компанију је потом јавно исправила тендерска комисија, која је рекла да је имо„вина продата за 29 милиона”. Све јавне изјаве о износу за који је продат војно-ремонтни завод пале су у воду када је Манк за „Торонто лајф” казао да је тиватски „Арсенал” купио за 155 милиона евра.
Од управе „Адријатик маринаса”, према наводима „Дана”, стигао је одговор да нису потписали никакав уговор са новим инвеститором о продаји акција било којег од акционара компаније
Занимљиво је да је и даље већински власник Порто Монтенегра са око 60 одсто акција Питер Манк, док остали сувласници имају мањинске пакете акција.
Поједини црногорски медији јуче су јавили да је продаја Порто Монтенегра „начелно договорена, али још није потписан ни предуговор о продаји компаније”, пишу црногорски медији.
Вест о продаји марине покушали смо да проверимо у компанији Адри„јатик маринас”, одакле је на наш телефонски позив уследио одговор: „Ценимо ваше новине, али нисмо овлашћени да дајемо такве информације.”
На молбу да нам дају име одговорног лица и његов број телефона чуо се одговор:
„Ту-ту…”
Званично од управе „Адријатик маринаса”, чији су власници осим Манка, некадашњи власник подгоричког Комбината алуминијума Олег Дерипаска, Натанијел Ротшилд и Бернард Арно, према наводима „Дана”, стигао је одговор да нису потписали никакав уговор са новим инвеститором о продаји акција било којег од постојећих акционара компаније.
„Као што је и раније речено, Порто Монтенегро континуирано ради на томе да нађе нове дугорочне партнере за сваку област свог пословања, који могу помоћи да се настави успех који је до данас остварен у Тивту. Уколико се продаја пројекта једног дана догоди, јавност ће о томе бити на време обавештена”, рекли су из „Адријатик маринаса” „Дану”.
Нисмо хтели да наставимо ову причу из такозваних извора блиских компанији и сличних, већ смо питали неколико грађана Тивта да ли знају да се продаје марина.
Од пет грађана добили смо негативан одговор, а само је Драган С. рекао:
„Није тајна да је продаја одавно најављена и да у њему имају удео неки моћни људи из власти. Сада се спремају избори и ником ништа није сигурно. Можда то и није тако, али сигурно да се марина која плаћа најјефтиније гориво на свету и најмање порезе не продаје без великог разлога. Ко зна, можда њена продаја има везе и са најавом да се припрема истрага поводом наводних малверзација бившег председника општине.”
Подгорички дневник „Дан” објавио је да канадски бизнисмен Питер Манк и његови партнери у „Адријатик маринасу” увелико преговарају о продаји тиватске марине Порто Монтенегро са једном арапском компанијом.
„Према појединим информацијама, продаја Порто Монтенегра је начелно и договорена, али још није потписан ни предуговор о продаји компаније. Као будући власници Порто Монтенегра се помињу два инвеститора, Еми„рејтс група” из Уједињених Арапских Емирата и саудијски милијардер Халид бин Султан, власник такозване златне флоте суперјахти. Султан је члан владајуће фамилије Сауд, најстарији син принца Султана бин Абдулаза ел Сауда. Оснивач је фондације „Ливинг оушнс” и председавајући комитета Принс – Султан бин Абдул Азиз интернешенал прајс фор вотер”, тврди „Дан”.
Султан је са Порто Монтенегром лани потписао уговор на 30 година, чиме је тиватска марина постала матична лука његове престижне флоте суперјахти.
Према наводима „Дана”, извршни директор „Адријатик маринаса”, Оливер Корлет спаковао је кофере и отишао са породицом из Тивта, а у компанију долази једном месечно.
Према овом извору, одређени број запослених, који су последњих месеци покушали да узму кредите код банака, добили су одговор да је Порто Монтенегро продат Арапима и да неће да им дају кредите док не потпишу уговоре са новим власником.
Запослени тврде да још нису потписали нове уговоре, да стрепе за своја радна места и да их нико званично није обавестио о промени власника, али ни зашто нема директора Корлета.
„Незванично се свашта прича. Ми запослени о томе не знамо ништа. Нама је најважније да и даље радимо. Овде смо запослени мој супруг и ја. Ако останемо без посла, од чега ћемо да хранимо троје деце”, рекла нам је радница у марини Д. В., плашећи се да је и у иницијалима не препозна послодавац.
И док смо завршавали овај текст, на нашу мејл адресу стигла је од једног Тивћанина порука у стиху. Ево те поруке:
„Шта се оно на обали бели
да ли јахте ил’ се Манк сели,
нит су јахте, нит галебови бели,
већ се Султан са јахтама досели.”