Ekonomija

OTVORENO PISMO LOKALNOJ SAMOUPRAVI U VEZI SA POSLOVANJEM JKP GRADSKA TOPLANA NIŠ

 

nis tvrdjava2

 

–   Opravdani i neopravdani elementi fiksnog dela cene daljinskog grejanja

–   Nelegalan   način   naplate   računa   JKP   Gradska   toplana   Niš   preko   JKP Objedinjena naplata Niš

–   Protivzakonit način postavljenja direktora JKP toplana Niš

–   Nepoštovanje   odluke   o   pozivanju   predstavnika   Udruženja   predsednika skupština stanara na sednice NO JKP Gradska toplana (institut „prazna stolica“)

–   Havarija u toplani Jug u Nišu

–   Neke netransparentnosti u poslovanju JKP Gradska toplana Niš

 

Opravdani i neopravdani elementi fiksnog dela cene daljinskog grejanja

Saopštenje je sačinjeno prema poslednjem finansijskom izveštaju koji je usvojen krajem 2015. i odnosi se na 2014. godinu. Finansijski izveštaj za 2015. biće razmatran i usvojen krajem ove godine, tako da se cene za 2016. usvajaju posle izveštaja za 2014. godinu.

Obračun jedinične cene toplotne energije za grejnu sezonu 2016/2017, fiksni deo: Iznos  fiksnog  dela  zasniva  se  na  opravdanim  troškovima  zasnovanim  na  analizi

njegove svrsishodnosti prilikom  proizvodnje, distribucije i  snabdevanja  energijom,

shodno metodologiji Vlade Republike Srbije.

 

 Opravdan i troškovi:

 

Amortizacija; bruto zarade zaposlenih za broj ne veći od 140 sa bruto zaradom od

57.684 dinara – prosek Grada Niša za maj 2016; porezi i doprinosi na teret poslodavca

– 17,9%; naknade za UO i NO; troškovi prevoza za zaposlene; solidarna pomoć; troškovi usluga i materijala održavanja; premije osiguranja; troškovi transportnih usluga  i  PTT-a;  troškovi  dnevnica;  rezervisane  otpremnine;  revizije  finansijskih

izveštaja;   troškovi   neproizvodnih   usluga;   platni   promet   ali   ne   troškova   JKP

Objedinjena naplata Niš; poslovni rashodi; gubici rashodovanih osnovnih sredstava – manjkovi;

Uzevši dinarske vrednosti navedenih opravdanih troškova iz izveštaja JKP Toplana Niš i  veličinu grejne površine od 1.902.204m²,  dolazimo do vrednosti  fiksnog dela od

11din/m².

 Neopravdan i   troškovi   koje  građani  –  korisnici  daljinskog  grejanja  NE  TREBA  da plaćaju, su:

Jubilarne nagrade; naknade ugovora o delu; troškovi umanjenja zarada; troškovi JKP Objedinjena naplata; troškovi sudskih taksi i advokatskih usluga; troškovi članarina; reprezentacije; informisanje i oglašavanje; finansiranje sportskih igara; finansijski rashodi – negativne kursne razlike, kamate na kredite i kamate za neblagovrenena plaćanja  obaveza;  neposlovne  vanredne  rashode  kao  obezbeđivanje  potraživanja; otpis potraživanja i ostalih rashoda.

 

REZIME

IZNOS OPRAVDANIH  TROŠKOVA – 250.907.562 dinara

IZNOS NEOPRAVDANIH TROŠKOVA – 393.984.492 dinara

Korisnici daljinskog grejanja ne treba da plaćaju troškove zarada viška zaposlenih u JKP Toplana koji iznosi preko 100, jer je za potrebe bezbednog rada JKP Toplane potrebno 140 radnika i to u odnosu 90% prema 10% u korist proizvodnih, stručnih i kvalifikovanih radnika!

Sve ove analize zasnovane su na ekonomskim principima i verodostojnim izveštajima JKP Tolana Niš. Prema tome, mesečni iznos računa za daljinsko grejanje za stan od 55 m², iznosio bi 2.523 dinara, a godišnji 30.270 dinara.

Iz priloženog se da zaključiti da smo dokazali da je daljinsko toplovodno grejanje najkomforniji, najefikasniji, najpristupačniji i najjeftiniji vid grejanja za naše građane koje JKP Toplana može i mora da im omogući!

 

Neleg alan nači n naplat e  rač u na JK P Gradska t oplana Ni š  preko  JK P Objedinjena naplat a N i š

U delu 4. 1. 1. Uredbe Vlade RS o utvrđivanju Metodologije za određivanje cene snabdevanja krajnjeg kupca toplotnom energijom („Službeni glasnik RS”, broj 145/14) sadržan je ovaj stav: „Fiksni operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove koji se  ne  menjaju  sa  promenom  obima  proizvodnje  toplotne  energije i  sadržani  su  u Tabeli 2. iz Priloga ove metodologije. Fiksni operativni troškovi u vezi sa otpisom potraživanja koji se mogu iskazati prilikom obračuna maksimalne visine prihoda u skladu sa ovom metodologijom ne mogu biti veći od 10% potraživanja od kupaca za isporučenu toplotnu energiju.“ To znači da JKP Objedinjena naplata ne može da naplaćuje svoje „usluge“ na procenat (3,5%), već to mora da čini na osnovu tarifnika u kome se cene usluga mogu menjati samo u skladu sa eventualnim usvajanjem nove Uredbe  Vlade  RS  o  utvrđivanju  Metodologije  za  određivanje  cene  snabdevanja krajnjeg kupca toplotnom energijom. Ovako i JKP toplana i Objedinjena naplata krše zakon uz saglasnost lokalne vlasti u Nišu.

 

 Protivzakonit  način postavljenja direktora JKP  toplana  Niš

Skupština Grada Niša je, na sednici održanoj 24. 05. 2016. godine, suspendovala tadašnjeg direktora JKP Gradska toplana zbog toga što je protiv njega potvrđena optužnica, a prema članu 51. Zakona o javnim preduzećima.

Na istoj sednici, na osnovu člana 52. Zakona o javnim preduzećima, Skupština grada je imenovala vršioca dužnosti direktora JKP Gradska toplana Zorana Stojanovića. Shodno ovom članu zakona, vršilac dužnosti direktora ima ista prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor. Pored niza drugih obaveza direktora javnog preduzeća, definisani su i rokovi stupanja na dužnost, članom 43.

Imenovani direktor je dužan da stupi na dužnost osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u Službenom glasniku Srbije. Izuzetno se taj rok može produžiti za još osam dana. Imenovani vršilac dužnosti nije u tom roku stupio na dužnost i time izgubio to svoje pravo. Skupština grada Niša je bila dužna da raspiše konkurs u roku od 30 dana po isteku rokova ili da imenuje novog vršioca dužnosti, što nije uradila. Takođe, ukoliko Skupština grada to i učini sa zakašnjenjem, nema zakonska ovlašćenja da dva puta isto lice imenuje za vršioca dužnosti direktora, shodno članu 52. Zakona o javnim preduzećima.

Na osnovu navedenog je očigledno da Zoran Stojanović, prema zakonskim odredbama, ne može da bude u statusu v.d. direktora JKP Gradska toplana.

Skrećemo pažnju odgovornim institucijama (gradonačelnik grada Niša, Gradsko veće grada Niša, Skupština Grada Niša i JKP Toplana – Nadzorni odbor) da je ovakvo ponašanje sankcionisano članom 330 Krivičnog zakonika Republike Srbije.

 Nepoštovanje odluke o  pozivanju predstavnika Udruženja  predsednika  skupštinastanara  na  sednice NO JKP Gradska toplana (institut  „prazna stolica“)

Od trenutka suspenzije direktora JKP Gradska toplana, Nadzorni odbor ne poziva predstavnicu UPSS-a na svoje sednice, iako je na to obavezan prema usvojenim odlukama. Pored toga, zamenik gradonačelnika je izjavio da predstavnik udruženja građana u „praznoj stolici“ treba da bude konstruktivan, što implicira da predstavnik udruženja građana ne treba da vrši funkciju predstavnika građana – da kritički razmatra poslovanje toplane. Izrečena još jedna invektiva o tome da se postavlja pitanje zašto bi UPSS imao pravo na „praznu stolicu“. UPSS ne smatra da ima monopol na pravo kontrole javnog i političkog sektora. To legitimno mogu zahtevati i sva druga udruženja građana, kao što to legitimno zahteva UPSS.

 Havarija u toplani Jug  u  Nišu

 

UPSS je primilo odgovor Ministarstva rudarstva i energetike (25. 1. 2016) na zahtev UPSS-a vezanih za investiciju toplane Jug u Nišu. U odgovoru je, između ostalog, nedvosmisleno potvrđeno sledeće:

„Imajući u vidi da su za imlementaciju konkretnih projekata koji se sprovode u okviru Programa zadužene same toplane učesnice, verujemo da će vas o ostalim detaljima koji spadaju u njihovu nadležnost obavestiti JKP Gradska toplana Niš.

Saopštenje Udruženja predsednika skupština Stanara

novostidana.rs

 

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh