Gradovi

Pantelić: Nemačka publika zadovoljna srpskim filmovima

Pantelić o filmovima koji sa Berlinala stižu u Srbiju

BEOGRAD – Filmski festival u Berlinu, 66. po redu, završava se sutra i dok se o ostvarenju „Fire at sea“ Đanfranka Rosija govori kao o najozbiljnijem kandidatu za Zlatnog medveda, zapaženi su bili, kako kod publike tako i kod kritike, i srpski filmovi, pre svega „Vlažnost“ Nikole Ljuce i „Dubina dva“ Ognjena Glavonića.

Umetnički direktor Festa i direktor Jugoslovenske kinoteke Jugoslav Pantelić, po povratku iz nemačke prestonice, izjavio je Tanjugu da je ocena, pre svega kritičara, bila da se radi o ostvarenjima koja kao da potpisuju oni iza kojih je mnogo celovečernjih filmova, a ne debitanti.

„Veliko interesovanje publike u Berlinu poslovično postoji za nove, mlade autore i pored toga, svi koji su došli da pogledaju naše filmove, izašli su iz sala zadovoljni zbog njihovog kvaliteta“, naglasio je Pantelić, dodavši da je veliko interesovanje vladalo i za film „Marble Aš“ Želimira Žilnika, prikazan u okviru programa „30 godina Tedi nagrada“.

Pantelić je posebnu pažnju skrenuo na uspeh filma Nikole Ljuce, autora za koga kaže da je uveren da će narednih godina ići svojim putem, dosta autohtonim kada je u pitanju i njegova generacija, ali i uopšte rediteljski izraz na ovim prostorima.

„Vlažnost“ će sigurno obeležiti ovu godinu, ne samo u Srbiji i regionu, već mislim da će imati vrlo bogat festivalski život i drago mi je što otvara 44. Fest. To je najbolji podstrek domaćem filmu i mladim autorima, koji to što rade, rade dobro i iz ljubavi“, istakao je on.

Pantelić je primetio da su nemački mediji, koji su vrlo pohvalno pisali o filmu „Vlažnost“, u njemu videli „ono što bismo mogli nazvati debalkanizacijom srpskog filma“.

„Mislim da je to film koji ljudi na zapadu ne očekuju da dolazi iz Srbije. Važe stereotipi, postoje klišei koji su mnogim filmovima, prikazivanim na velikim festivalima, išli na ruku. Ovo je jedan film o nama, o ovom trenutku, o generaciji koja je očekivala mnogo, a sada joj je jasno da je potrebno još strpljenja. Ljudi koji su pogledali Ljucin film, neće više očekivati iz ove sredine filmove o ratu i zbog toga, kao i zbog svog kvaliteta, ovaj film je vrlo značajan“, naglasio je Pantelić.

On je pomenuo da je više nego pozitivne kritike u Berlinu izavao i film Zrinka Ogreste „S one strane“, snimljen u hrvatsko-srpskoj koprodukciji, atipično ostvarenje za tog autora, u kome su izuzetne uloge ostvarili Ksenija Marinković, Lazar Ristovski i Tihana Lazović.

Pantelić misli da ta priča koja na nesvakidašnji način tretira temu pripadanja i problema koji i dalje postoje mnogo godina nakon završteka rata na ovim prostorima, ima najveće šanse da pobedi u programu „Panorama“ berlinskog festivala.

Pantelićev utisak sa 66. Berlinala je da festival i ove godine predstavlja „presek aktuelne situacije u svetskom filmu“, sa težnjom ka angažovanosti te ne čudi veliki broj filmova posvećenih migrantskoj i ekonomskoj krizi.

Najozbijniji kandidat za nagradu 66. Berlinala u glavnom programu, prema njegovom mišljenju, je „Fire at sea“ Đanfranka Rosija, dobitnika Zlatnog lava u Veneciji, koji je na „savršen način uklopio igranu strukturu sa dokumentarnim snimcima i proveo publiku kroz jedan ne baš sjajan trenutak, kako za one koji dolaze tako i za one koji žive na malom sicilijanskom ostrvu, prvoj stanici migranata iz Afrike“.

„To je potresna priča, a u isto vreme i ona koja će naterati i osmeh na lice. Izuzetno prepoznatljivi elementi italijanskog neorealizma u jednoj novoj oblandi, fokusiranoj na životne priče stanovnika ostrva na koje dolaze oni koji traže spas od ratova, bede i koji žele život“, ocenio je Pantelić.

On je izdvojio i, od kritike ne preterano hvaljen, film Vinsenta Pereza „Alone in Berlin“, jedan od onih koji „čine da prošlost posmatramo iz dugačijeg ugla“.

„Mislim da taj film tematski i idejno sledi onu energiju započetu „Šindlerovom listom“, a to je bežanje od generalizacije jednog naroda. Zbog toga možda taj film ima veći značaj, nego kada se gleda iz esnafskog (rediteljskog) ugla“, smatra Pantelić.

Umetnički direktor Festa podsetio da iz Berlina na beogradski festival stiže 11 ostvarenja, uveren da će srpska publika, poput berlinske, prepoznati kvalitet izuzetnog ostvarenja danskog reditelja Tomasa Vinterberga – „Komuna“, ali i veoma zanimljiv film „Novosti sa Marsa“ Dominika Mola, koji je izazvao „gotovo euforične reakcije“ u Nemačkoj.

„Ljudi često vole da film dobije puno priznanja, da prvo čuju kritike, a sada su u situaciji da se susreću drugi u svetu sa velikim brojem filmova. Ne treba da očekuju da kritika stigne do njih, već treba da otkrivaju filmove i verujem da će srpska publika uživati u toj ekskluzivnosti“, rekao je Pantelić.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh