Рекламације на одећу и обућу и даље су међу најчешћим притужбама купаца у Србији, а овај проблем неће бити решен све док држава најпре не пооштри контроле при увозу, а онда и омогући потрошачима бесплатно вештачење у случају када предмет дође до суда.
Национална организација потрошача Србије упозорила је да је проблем замене одеће и обуће можда и највећи потрошачки проблем и да су им везане руке јер институти, који се баве послом вештачења, своје услуге наплаћују од 20.000 до 60.000 динара што је неприхватљиво за купце.
– Управо због тога убудуће нећемо бити у могућности да заступамо потрошаче у судском поступку када је реч о рекламацијама на одећу и обућу све док држава системски не реши овај проблем. Ми ћемо и даље покушавати да решимо проблеме грађана вансудским путем и преговорима са трговцима, али је важно да им се омогуће сва средства заштите њихових права, каже Младен Алфировић из правног тима НОПС-а.
Према подацима НОПС-а током прошле године покренуто је 49 судских спорова и већина је решена вансудским договором са трговцима. Осим гардеробе, било је много притужби на квалитет техничке робе чије вештачење кошта од 10.000 до 20.000 динара колико наплаћују и за компјутере, таблете или телефоне.
У којим ситуацијама је грађанима потребна услуга вештачења? Алфировић то илуструје примером купца који се, рецимо, жалио на квар техничког уређаја.
– Потрошач који има проблем са уређајем улаже најпре рекламацију код трговца. Он му је одбије наводећи да је разлог за механичко оштећење за шта трговац није одговоран. Купац, незадовољан овим одговором, обраћа се нашем правном тиму и доставља нам комплетну документацију – копију фискалног рачуна, или неки други доказ о куповини, рекламациони записник и одговор трговца, објашњава Алфировић.
Када правници прегледају документацију, повезују потрошача са вештаком коме он предаје уређај и копију документације. Ако његова анализа покаже да је у корист купца, мишљење доставља правницима потрошачке организације који се обраћају трговцу са предлогом да се спор реши мирним путем. Уколико трговац и то одбије онда се подноси тужба.
У НОПС-у кажу да новосадски судови (пошто је њихова централа у Новом Саду) успешно примењују Закон о заштити потрошача, што није случај у осталим деловима Србије. Они тврде да су имали примере да судије уопште нису упознате да постоји Закон о заштити потрошача и да су до сада примењивали одредбе Закона о облигационим односима.