Svet

Šta čeka makedonske novinare

U očekivanju današnje ostavke premijera Nikole Gruevskog

* Opozicioni mediji u Makedoniji juče su pristojan značaj dali i vesti da je smenjena glavna urednica Utrinskog vesnika Sonja Kramarska. Utrinski vesnik, Dnevnik i Vest u krajnjem su vlasništvu makedonskog biznismena Orce Kamčeva, beogradskog biznismena Veselina Jevrosimovića i bivšeg makedonskog ministra spoljnih poslova Srđana Kerima

Autor: Ruža Ćirković

Skoplje – I pored interneta i svih društvenih mreža, makedonska opozicija smatra da su klasični mediji ključ izbornog uspeha, a da su joj oni nedostupni jer ih je aktuelna makedonska vlast uzurpirala. Zato je Socijaldemokratski savez Makedonije kao prvorazrednu vest objavio da će šef te partije imati intervju u dnevniku Kanala 5 televizije, inače u privatnom vlasništvu.

Intervju je vodila glavna urednica te televizije Lidija Bogatinova. Po okončanju intervjua, opozicioni makedonski portali su ogromno zanimanje posvetili činjenici da je Bogatinova tokom intervjua rekla da je Zaev u Kanal 5 došao jer mu je naređeno. Sad se Kanal 5 i opoziciona makedonska medijska scena spore oko toga ko treba javnosti da saopšti ko je Zaevu naredio: Kanal 5, Bogatinova ili sam Zaev. Odluka još nije pala.

Sem Makedonske televizije, svi mediji u Makedoniji su u privatnom vlasništvu. Kanal 5 TV osnovao je političar i član vladajuće VMRO-DPMNE Boris Stojmenov. On je vlasništvo nad tom televizijom preneo na sina Emila, a taj je Kanal 5 TV prodao izvesnoj Vanji Gavrilovskoj, koja navodno ima zajedničku of-šor firmu u Panami sa drugim sinom Stojmenova Marijanom.

U Makedoniji se smatra da su Kanal 5, Sitel i Alpha TV bliske vlasti, dok su AlsatM i Telma opoziciono orijentisane.

Opozicioni mediji u Makedoniji juče su pristojan značaj dali i vesti da je smenjena glavna urednica Utrinskog vesnika Sonja Kramarska. Utrinski vesnik, Dnevnik i Vest u krajnjem su vlasništvu makedonskog biznismena Orce Kamčeva, koji je nedavno Skoplju poklonio most, beogradskog biznismena Veselina Jevrosimovića i bivšeg portparola Ministarstva spoljnih poslova SFRJ, bivšeg makedonskog ministra spoljnih poslova i funkcionera UN Srđana Kerima. Oni su sva tri, inače ključna lista u Makedoniji, kupili od nemačke medijske kuće WAZ (sada Funke). Istina je da Dnevnik otvoreno drži stranu aktuelnoj makedonskoj vlasti, Utrinski ima uravnotežen pristup, a Vest je najviše po volji makedonskoj opozicionoj javnosti. Pošto je Kramarska odbila mesto glavne urednice Vesti, na mesto dosadašnjeg glavnog urednika tog večernjaka Gorana Mihajlovskog postavljen je dosadašnji novinar Makedonske televizije Goran Petreski. Petreski je svoj transfer objasnio neizdrživim pritiscima u MTV i priznao je da mu je pola profesionalnog obraza ukaljano! Da li ove smene i postavljenje imaju neke veze sa predstojećim izborima, videće se vrlo brzo.

Za juče popodne Belgijanac Piter van Haute je zakazao sastanak radne grupe za pripremu novog zakona o medijima u Makedoniji. On je saopštio da se ta radna grupa, sastavljena od predstavnika četiri ključne makedonske političe partije, neće rastajati dok se ne dogovori oko medijskih rešenja koja će garantovati fer i demokratske parlamentarne izbore u Makedoniji koji su političkim dogovorom iz Pržina planirani za 24. april.

U mišljenju koje je uputila na traženje VMRO-DPMNE Makedonska asocijacija novinara (MAN) je protestovala što se postojeći Zakon o medijima uopšte menja, jer je stupio na snagu pre šest meseci i to uz sva odobravanja i licence kako EU, tako i OEBS i SAD. „Jedini predlog i zahtev za novim zakonom o medijima dolazi od političke partije SDSM uz kratko obrazloženje da bi novi zakon o medijima onima koji ga predlažu stvorio povoljne i poželjne uslove za naredne izbore.“ U mišljenju koje potpisuje Slađana Dimišova podvlači se da je neprihvatljivo da se zakon o medijima prilagođava izbornim potrebama jedne partije: „Izbori su posao i zadatak partija, njihov izbor i odgovornost, a ne zadatak za celu državu“. I konkurentsko Udruženje makedonskih novinara (ZNM) pozvalo je EU i SAD da spreče da se donese zakon o medijima suprotan evropskim standardima i uputilo javno pitanje političkim strankama zašto se protive da i predstavnici medija budu uključeni u razgovore o novom medijskom zakonu.

Ključno razmimoilaženje i među političkim strankama i među udruženjima novinara nastaje oko finansiranja Makedonske televizije, kao i uloge države u finansiranju medija uopšte. MAN je uputio amandman na postojeći Zakon o medijima kojim predlaže da se sasvim zabrane reklame na javnom radiodifuznom servisu, sem reklamiranja programa iz sopstvene proizvodnje i sadržaja od velikog opšteg interesa koji će biti definisani zakonom. Naser Selmani, predsednik ZND, protivi se reklamiranju državnih projekata u bilo kom mediju sem javnog servisa, a u javnom servisu bi državni projekti od velikog opšteg interesa trebalo da se reklamiraju besplatno. Makedonska televizija se finansira iz budžeta i iz radiodifuzne takse. Neće biti veliko iznenađenje ako se medijski dogovor političkih stranaka svede na kadrovska rešenja u MTV.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh