Ekonomija

Све банкарске рекламе под лупом Народне банке

То што се банкарима допада њихова рекламна кампања за неки кредит или картицу више неће бити довољно, односно њихова реч неће бити последња.

Дефинитивна ће бити Народне банке Србије (НБС) која намерава да убудуће прати како се даваоци финансијских услуга оглашавају, да ли су им рекламе тачне, пристојне, да ли вређају клијенте или конкуренцију.

НБС ће, приликом претходне контроле нових производа, изричито захтевати да јој се доставе огласне поруке, односно опис огласне кампање како би могла да оцени да ли су усаглашени са одлуком која регулише стандарде и правила.

И не само то. Централна банка ће „реаговати мерама из своје надлежности када уочи било које неправилности”.

Убудуће банке неће моћи да кажу ми смо најбољи, најповољнији, нико као ми, ваша штедња је код нас најсигурнија. Убудуће неће бити ни огласа о кредитима са нула одсто камате. Њих ће банке убудуће моћи да рекламирају само уколико он и буквално нема никаквог пратећег трошка.

Све ово предвиђа нова политика НБС у домену оглашивања банкарских услуга која треба да стартује од 1. априла. Одлуком о ближим условима оглашавања финансијских услуга уводи се велики број нових стандарда које су банке, даваоци лизинга и платне институције, дужне да поштују приликом оглашавања својих производа. Обухваћени ће бити сви облици: електронски и штампани медији, интернет сајтови, апликације, друштвене мреже, јутјуб канал, оглашавање на билбордима, паноима, плакатима, као и леци, флајери, промоције путем телефона.

Убудуће финансијске услуге морају се оглашавати на начин који је јасан и разумљив просечном кориснику, који је дефинисан као четрдесеттрогодишњак са стеченим средњим образовањем без посебних знања и искустава у области финансијских услуга.

Неће моћи да буде „шок” рекламних кампања које су на ивици примерености и увредљивости. То значи да се огласна кампања не може заснивати на омаловажавању конкуренције или корисника, обезвређивању неких финансијских услуга или изношењу паушалних тврдњи у погледу конкуренције или карактеристика саме банке, која се рекламира. Такође, неће моћи да се направи оглас типа – ваша штедња је код нас најсигурнија, јер како кажу у НБС, истицање сигурности неке банке на начин да се све друге банке директно или посредно приказују као несигурне, уз позивање на стереотипе, укључујући географске регионе или нацију, за које корисници традиционално везују сигурност или професионализам, неће бити дозвољено.

– Поруку без трошкова или бесплатни могуће је користити само ако се не наплаћују ни камате, ни накнаде ни било који други трошкови и ако није условљено закључењем неког другог уговора о финансијској или некој споредној услузи. Нуђење поклона корисницима у виду поруке „уз поклон”, „на дар”, не може да има за последицу да корисник који закључи уговор мора у неким случајевима да врати тај поклон. Исто тако, порука „враћамо ваш новац” мора да значи да се кориснику у потпуности враћају средства која је уплатио. Каматна стопа може да се нуди уз тврдњу „најнижа на тржишту” или „најповољнији услови на тржишту” само ако су услови за кредит или депозит једнако уочљиво приказани као и та тврдња – кажу у НБС.

Пружаоци финансијских услуга не смеју да изоставе или прикрију информације неопходне за процену својства услуге коју нуде. Примера ради, то су информације о условима, који се морају испунити пре закључења уговора, као обавезно коришћење других финансијских услуга попут осигурања, или отварања текућег рачуна, депоновања средстава или обавеза останка у уговорном односу одређено време. Оглашавање више финансијских услуга истовремено, које нису раздвојене на начин који просечном кориснику не омогућава да направи разлику између тих услуга, такође неће бити дозвољено. Примера ради, истовремено кредитирање „кеш” и рефинансирајућег кредита. Такође, рекламирање производа који омогућава умањење месечне рате, без истовременог навођења начина и услова који се морају испунити за такву погодност, такође је супротно начелу транспарентности.

Информације у огласној поруци морају да буду избалансиране што значи да морају да буду приближно једнако уочљиве. Огласна порука мора трајати довољно да просечан корисник може несметано да прочита, односно чује њену поруку. Када је реч о тексту прописана је минимална величина карактера који се морају користити у зависности од начина оглашавања. Стандард истинитости информација значи да подаци у огласној поруци морају бити тачни и ажурни, као и да не смеју бити приказани на начин којим се обмањује корисник или се искривљују чињенице. То значи да се одређени производ не може промовисати двосмисленошћу или претеривањем. Примера ради, не могу се права, која су корисницима гарантована законима, представљати као посебна погодност, или, не може се стварати погрешан утисак да је нека услуга расположива у одређеном, кратком року чиме се корисник доводи у заблуду и подстиче да брзо донесе одлуку, чиме му се ускраћује време потребно за довољан ниво обавештености.

Извор: Политика

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh