Novosti online

Уместо веш-машине грамофон за свадбени поклон

Гласајте за винил: то је кандидат око кога се сви слажемо – један је од слогана овогодишњег „Дана продавница плоча” (Record Store Day). Установљен 2007. овај дан, сваке треће суботе у априлу, уједињује фанове, музичаре и независне продавнице плоча, а амбасадори за 2016. су чланови састава „Металика”, који баш данас објављују и једно лимитирано издање на винилу.

Тиме се придружују огромном списку музичких звезда, које, као и протеклих година, на овај дан објављују ретка издања. Данас ће тако „светлост дана” угледати раритетна издања Мадоне, „Дорса”, Френка Запе, Џонија Кеша, Пети Смит, Боба Дилана, Дејвида Боувија…

Џубокс од 8.000 фунти
Можда неком кога само један клик миша и свега неколико фунти дели од милиона песама на „Спотифају” као „научна фантастика” звучи идеја да тек 140 нумера слуша на „праисторијском” џубоксу… Али неки су спремни да за то задовољство издвоје чак 8.000 фунти! Једна фирма из Јоркшира свету ће у мају представити нови винилни џубокс, назван „The Rocket”, објавио је „Гардијан”. Али, потражња за овим џубоксом, на чијој производњи је рађено три године, у читавом свету толико је велика да је фирма „Sound Leisure” из Лидса морала да направи чак и листу чекања.

Иако би пре двадесетак година прича о повратку винила звучала сулудо, овај формат све је популарнији. Већ девету годину бележи се раст продаје винила у свету, а однедавно хит-производ је и грамофон.

Ови музички уређаји, код људи који истински слушају музику, никада нису ни излазили из моде, сведочи Срђан Крга, који у Београду већ осму годину држи „Авимпулс”, радњу специјализовану за увоз и продају аудио-видео компонената и пратеће опреме. У његовој продавници у просеку се прода 60–70 грамофона, мада примећује да је последњих четири-пет година продаја порасла. Цене грамофона се крећу од 29.000 до 150.000 динара, а различити профили људи их купују, мада је старосни просек, занимљиво, тридесетак година:

– Има доста оних који желе да купе грамофон и тако се присете старих времена или својих очева, дедова који су их користили. Има и оних који су по неким „буџацима” у кући нашли плоче, па купују грамофоне како би чули те виниле. Дешава се и да долазе млади који су грамофоне први пут видели у сценама неких филмова, а нису никада имали прилике да их уживо виде и чују, па их купују из радозналости. Доста људи их купује као свадбене поклоне, мада се углавном „ухвате” за јефтиније моделе. Обично ми кажу: „Зашто би куповали фрижидер или шпорет као поклон за свадбу, кад ће то ионако морати да узму, а грамофон им никад не би пало на памет да купе.”

И код нас се, према речима Ивана Великинца, менаџера продаје у музичкој кући „Метрополис”, уочава тренд пораста продаје винила на уштрб це-деа. У тој београдској продавници има око 9.000 наслова на компакт-дисковима, и око 1.000 на винилу, а плоче се боље продају од дискова. Међутим, упркос помами у свету за винилима, тиражи су код нас још увек мали:

– Клијентела која их купује прилично је шаренолика. Има ту „хипстера” који, свесни да је винил у моди, купују плоче и шетају градом носећи их под мишком. Има и младих којима су грамофони и винили непознаница, јер су одрастали у време доминације компакт дискова, па купују плоче превасходно из радозналости. Али, највећи је број правих колекционара који одувек воле плоче, и могу се похвалити великом колекцијом винила које брижно чувају. Продајемо око 150–200 винила месечно и далеко боље пролазе старија издања. Одлично иду плоче „Ти-рекса”, „Џенезиса”, „Битлса”, „Ролингстонса”… Нажалост, када је Дејвид Боуви преминуо, одлично је ишла продаја његових плоча – прича Великинац уз оцену да дискографска индустрија с намером гура винил.

– Плоче преузимају примат и дефинитивно се враћају, а компакт-дискови ће„издржати” још три-четири године.

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh