Zabava

​Jesu li i strejt ljudi kvir

(Majli Sajrus, Lora Džejn Grejs, i Džoan Džet izvode Androgynous)

Nije lako držati se društveno svesnim. Lili Rouz Dep, šesnaestogodišnja ćerka Džonija Depa, nedavno je pokušala da izrazi podršku za kvir zajednicu, i greškom se izjasnila kao pripadnica iste. U okviru LGBT projekta podrške, rekla je da se i ona sama nalazi negde na „širokom spektru“, što su razni protumačili kao pokušaj definicije svoje seksualnosti. Nedugo potom morala je ponovo da se obrati da bi razjasnila da joj je namera bila potpuno suprotna: „Bukvalno sam htela da kažem da nema potrebe tačno određivati svoju seksualnost. Danas toliko mladih izbegavaju te definicije, mislim da je to jako kul.“

Roze-Dep se malo opekla, ali daleko od toga da je jedina mlada slavna ličnost koja pokušava da zagazi u kvir vode: Džejden Smit je u januaru postao Luj Viton model za žensku odeću, i sada kači na Instagramu slike sebe samog kako stoji u haljini na hidrantu.

Majli Sajrus i Rubi Rouz su se ranije izjasnile kao polno fluidne, a četrnaestogodišnja Dizni zvezda Rovan Blančard tvitovala sledeće: „Od kad znam za sebe volim dečake, ali ne želim da se definišem kao strejt, gej, ili šta već, neću etiketu, hoću samo da budem to što jesam 😉 Otvorena sam prema svim polovima u budućnosti, zato se identifikujem samo kao kvir.“ Čak je i reper Young Thug fotografisan u baletskoj haljini odnosno u čipkanom topu cvetnog dezena, i ne želi da deluje muževno.

Biti kvir nije isto što i biti gej. Reč „kvir“ raznim ljudima znači razne stvari, opire se definicijama. Mnogima nosi političku konotaciju bar koliko i seksualnu. Brojni gej muškarci se ne identifikuju kao kvir – na primer, ne podržavaju gej brakove. Ko na svom Grindr profilu piše „Azijati stop“ i podržava rasističke grupe, taj je primer gej kulture lišene kvir načina razmišljanja. Ne mora se biti kvir da bi se bilo gej, ali da li se mora biti gej da bi se bilo kvir?

Ako se strejt osoba identifikuje kao kvir, možda će kvir homoseksualci pomisliti da ona samo želi da usvoji deo identiteta koji joj se sviđa, kulturno-politički deo, odeću i prizvuk gej kulture, a da izbegne ostatak paketa kao što su govor mržnje, osuda tinejdžera, osuda odraslih, osuda osude, internalizovana homofobija koja krasi proživljeno gej iskustvo.

Ali pošto reč kvir nosi toliko različitih značenja, nije lako odrediti da li i kad se treba ljutiti na one koji tu reč koriste na neočekivani način.

(Dejvid Seli/Soho Theater)

Dejvid Seli je zvezda u usponu na drag sceni; nastupa u londonskom Soho teatru i ovogodišnjem Vault festivalu. Dajen Čorli, njegov alter-ego, je bivša dilerka i propala pevačica sa Ostrva Kenvi u Eseksu. Dejvid, koji je trenutno u vezi sa ženom, smatra da je seksualnost „relativno fluidna ideologija.“

Pitala sam ga zašto pripadnike kvir zajednice vređa njegov nastup u ženskoj ulozi. „Ljudi se stvarno ljute zato što sam ja, kao, strejt muškarac a igram se u gej areni. Žene takođe imaju određene primedbe, jedna prijateljica mi stalno šalje eseje Suzan Zontag.“ Ali, kaže on, teatar mu daje dozvolu da bude neko drugi, a politički stavovi su tu nebitni. „Meni je Dajen samo lik; ideja pola je tu neutralna. Pukom slučajnošću, lik kojeg stvaram na bini je u stvari žensko.“

Distinkcija ovde postoji između pozornice i ulice. U prvom slučaju, Dajen ubira aplauze – u drugom, rizikuje psovke.

Obući haljinu mi nije bilo čudno, jer mi seksualnost stvarno nije tako važna,“ priča Dejvid čiji je brat gej. „Verovatno većinu strejt muškaraca od haljina odbija ideja da će neko pomisliti da su gej. Mene to uopšte ne brine, verovatno zato što sam odrastao unutar gej scene.“

A šta mu devojka kaže o Dajen? „Dženi, šta misliš o tome što se oblačim u žensko?“ dovikuje svojoj boljoj polovini. Pauza. „Kaže da joj se sviđa. Misli da je seksi.“

Možda je to brisanje granica između polova, odvajanje pola od seksualnosti. Nositi žensku odeću nema veze sa gej orijentacijom. Žene nemaju monopol na ženstvenost, a strejt muškarcima bi svakako dobro došlo malo iste. Seli kaže da su mu nastupi u ulozi žene potpuno promenili način na koji živi kao muškarac. U pozitivnom smislu, svakako.

Pročitajte i: Fotograf koristi zaboravljene gej porniće za stvaranje nove kvir istorije

Ali, šta ako uvođenje strejt ljudi razvodnjava kvir kulturu? Da li treba uvesti prijemni ispit? Možda je kvir samo onaj koji ma dva ili više albuma Robyn, kome je bar pola garderobe od teksasa, kome Netfliks preporučuje filmove sa „jakim ženskim likovima“?

Pitala sam Holis Robin, bubnjarku kvir feminističkog pank benda Teenage Caveman, da li strejt ljudi mogu biti kvir. Holis se identifikuje kao biseksualna pred cis hetero osobama jer im je to „lakše da shvate, brže se pređe na stvar.“ Holis više voli termin kvir i koristi ga u razgovoru sa „ostalim kvir ljudima koji to kapiraju.“

„Kvir je jako širok termin, obuhvata mnoge aspekte seksualnog i rodnog identiteta,“ kaže Holis. „Društvo treba deprogramirati, podriti mu norme, kvirovati ga, što se postiže procesom antiučenja i antiusvajanja rasističkih cisnormativnih heteronormativnih vrednosti i ponašanja. Strejt i cis ljude koji se tim poslom bave moguće je smatrati za kvir, ali ne mislim da je to etiketa odnosno identitet koji cis i strejt ljudi mogu sami da izaberu; pre bi morali da ga zarade. Isto kao što cis muškarci ne mogu tek tako da se proglase za feministe, ili što belci ne mogu prosto da kažu da su intersekcionalni aktivisti. Moraju da se dokažu ljudima koje je društvo stavilo na nižu lestvicu.“

Holis smatra da ne postoji polno slepilo, da je opasno zanemariti strukturnu hijerarhiju i ponuditi termin „kvir“ na upotrebu jer bi usledilo kulturalno pranje ruku. Ako odbijemo da priznamo razlike, mi odbijamo i da primetimo koliko je nekim ljudima teže nego drugima. Tu leži razlika između simpatije i empatije.

Dakle izvolite, strejt ljudi. Upražnjavajte gej seks, slušajte Artura Rasela, gledajte RuPol. Lakirajte nokte i ignorišite binarnu logiku. Oblačiti se „u žensko“ moguće je samo ako odeća pripada ženi. Inače je samo oblačenje, a to je oduvek bio performans. Rađamo se goli, sve je ostalo predstava. Izvolite se pozabaviti važnim i teškim pitanjima sa kojima se nose vama bliski kvir ljudi. Budite im dobar saveznik.

Ali ako će sve više ljudi da počne da se izjašnjava kao kvir, možda je vreme da se razmisli o novom terminu. Nedavno se Amandla Stenberger na Teen Vogue snepčetu izjasnila kao „vrlo biseksualna.“ Između ostalog, pisala je o predstavljanju i pobuni, o homofobiji i transfobiji, o svom identitetu „crne biseksualne žene“. Ne koristi reč kvir. Ne priča o širokom spektru na kom se našla. Ništa nije fluidno u tim biranim rečima, ništa se ne može učitati ni pogrešno shvatiti. Odlučila se za pomalo zaboravljeni termin „biseksualno“, koji u ovom kontekstu već zvuči radikalno. Da ne kažem zvuči kvir.

Pratite VICE na Facebooku, Twitteru i Instagramu

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh