Zabava

Kako je pas po imenu Tuna postao voljen, bogat i poznat na Instagramu

Znam za to pravilo da idole koje imaš ne bi trebalo da upoznaješ. Ali za dobrobit novinarstva, ponekad moraš.

Pored dva miliona profila koje pratim na Instagramu, već nekoliko godina pratim i Tunu – psa rase nastale hibridnom mešavinom čivave i jazavičara. I eto me sada, pratim ga i u stvarnom životu, spuštajući se niz ulicu u park Sent u Londonu gde je izveden u jutranju šetnjicu.

Tuna i njena gazdarica Kortni Dašer, obe rodom iz Kalifornije, doputovale su u London gde zbog promocije knjige započinju turneju po Velikoj Britaniji. Tuna je postala prava zvezda socijalnih mreža nakon što joj je Kortni 2011. otvorila instragam profil, a Tuna Melts My Heart: The Underdog with the Overbite je napisani vodič najpopularnijeg psa na planeti, i poslednji Tunin proizvod namenjen fanovima ( posle šolja, kalendara i bronzanih prstenova u obliku njegove glave).

Tuna nije lepa na konvencionalan način. Ima isturenu vilicu sa malim zubima koji nepravilno vire. Ima i prevelike uši za svoju građu i dugačak naboran vrat, a dlaka skoro da i nema. Ona nije ljubimac idealnog izgleda, ali zato je i toliko popularna.

Dašer i Tuna

„Na jednom potpisivanju knjige pojavila se neka žena koja pati od agorafobije i godinama nije napustila kuću. Pobedila je strah samo da bi upozanala Tunu! „, kaže Kortni, usmeravajući Tunu u različite poze dok je fotografiše VICE fotograf Kris. Ona tačno zna iz kog ugla Tuna najbolje izgleda , pomera psa i ohrabruje ga, kao pred Izbor za mis, davajući mu granulice umesto karmina.

Koliko god neverovatno zvučalo to što mali naborani pas može izazvati tako neverovatna isceliteljska čuda, Tuna zaista značajno pozitivno utiče na ljudske živote. Dašer mi je ispričala bezbroj drugih situacija sa fanovima kada im je ovaj pas pomogao da se suoče sa različitim stvarima, od raskida do hemoterapije.

„Posle slušanja svih tih ljudi, shvatila sam da je ona nešto više od običnog psa sa profilom na Instagramu“, dodaje ona stavljajući Tunu u specijalnu torbu za pse, „ovaj pas nekonvencionalnog izgleda je navikao da donosi radost i usrećuje ljude.“

Kada je Dašer otvorila Tuni profil na Instagramu 2011., internet je već uveliko ludeo za životinjama. Sajtovi kao što su icanhas.cheezburger.com and cuteoverload.com su postojali još od 2007. Oni su zapravo i rodili ideju da tvoj ljubimac, možda ima potencijal da postane poznata na internetu zbog svoje čudne face koju pravi. No ove stranice su uglavnom predstavljale kataloge stotine i stotine različitih životinja koje su u LOL fazonu, tako da je bilo nemoguće uspostaviti bilo kakvu vrstu povezanosti sa nekim ljubimcem posebno. Usputni pogled na neki mačeći meme teško da će izlečiti ičiju agorafobiju.

Ispostavlja se da je ono što ljudi žele, a što Instagram čini lakšim, je mogućnosti da razviješ neku vrstu povezanosti sa ovim životinjama, da poznaješ njihovu priču i budeš u toku sa njihovim životom.

Nedavna anketa u kojoj je ispitano 1 012 britanskih vlasnika ljubimaca, a sproveo je One4all, otkrila je da polovina njihovih životinja ima profile na socijalnim mrežama. Nije da svaki ima milione posvećenih fanova i privlačne menadžerske rečenice ispod fotografija, ali da, neki ipak imaju. Profili poput Grumpy cat,Marnie the dog, i Lil Bub, svi imaju preko million pratilaca, a njihove knjige i ostali produkti se prodaju očaranoj publici.

Ali za Dašer i za još nekoliko sličnih njoj, građenje onlajn carstva ljubimaca nikada nije bilo deo plana.

Tunini fanovi poziraju sa potpisanim knjigama

Dašer je usvojila Tunu 2010. kad ju je pronašla ostavljenu na pijaci. Kaže da je ličila na Oliver Tvista, tresući se u ogromnom džemperu. Godinu dana kasnije, napravila joj je nalog na Instagramu, da bi onda u 2012. profil eksplodirao na internetu. Daily mail je prvi pisao o Tuninoj popularnosti :“ Upoznajte Tunu, mešavinu čivave i jazivačara koja je istopila srca 375 000 Instagram pratilaca“, bio je naslov u junskom izdanju 2013.godine. Postepeno ovaj broj je prešišao million, i ta brojka postala je nečiji stalni posao.

„Došla sam do momenta u kom sam vodila agenciju za dizajn enterijera, imala posao od devet do pet u dizajn centru, plus socijalni život i pas i njegov Instagram „, kaže Kortni, „Morala sam da izdvojim prioritete. Osetila sam da je ovo moja šansa da unesem malo pozitivnosti i optimizam u svet i preduzela sudbonosni korak.“

Razlog zbog kog je Dašer preduzela taj sudbosni korak je zato što se vođenje profila poznatog ljubimca i prodavanja proizvoda vezanih za tog ljubimca – isplati.

Razgovarala sam sa osobom koja je CEO u uspešnoj kompaniji, koja mi je rekla da nisam ni bila svesna da sam osnovala start-up kompaniju mnogo brže nego što to ljudi inače rade, jer si sam imala realno shvatanje onoga šta je moj brend zapravo“, priča nam Dašer dok nam Tuna kija u lice. “ Kada sam napravila profil, nisam uopšte imala nameru da prigrlim toliki broj ljudi koji ga prate, ali eto nesvesno sam prvog dana napravila brend očigledno. Rešila sam da neću otkrivati ko sam ja, da će cela stvar biti isključivo o Tuni.“

Pročitajte i: Razmažene mačke iz visokog društva u Beogradu

Dašer se striktno držala te odluke da profil ostane što autentičniji, oslobođen brend promovisanja koja nemaju veze sa samom Tunom, što je pomalo teško jer danas baš velike sume novca na društvenim mrežama mogu doći preko sponzorisanih postova. Kako ona tvrdi, odbila je 95 posto poznatih kompanija koje su se nudile: „Ponekad je stvarno teško, jer je zaista primamljivo kada dobiješ tako dobru ponudu“, priznaje ona, „ ali ako se ja ne slažem sa takvom idejom i mislim da se to ne uklapa sa Tunom, i sa brendom Tune, naravno da ću ljubazno odbiti“.

Veliki deo Tunine priče i njenog brenda se bavi brigom o životinjama i podizanjem svesti o tome. Procenat celokupnog profita dobijenim preko onlajn prodaje proizvoda odlazi na centre za napuštene životinje širom Amerike. Međutim, zarada od knjige ide direktno Dašer i zbog toga su je mnogi kritikovali. Kada već projektuješ tako čvrstu poruku dobrotvornog karaktera, kupci očekuju da novac staviš tamo gde su ti usta.

„U isto vreme“, nastavlja Dašer, „ovo je postao moj ful tajm posao, i ja nemam drugih izvora prihoda, da ne uzimam nikakav deo od zarade, ne bih mogla da Tuni priuštim toliko pažnje, a ni njenim fanovima.“

___________________________________________________________________________

Pogledajte VICE film „Velike mačke iz zaliva“



___________________________________________________________________________

Postoji mnogo drugih profila ljubimaca koji su iskoristili neočekivani uspeh i slavu da promovišu akcije za dobrobit životinja. Patuljasta mačka sa deformitetom Lil Bub i njen vlasnik Majk Bridevski vode jedno čitavo carstvo brige prema ljubimcima. Pričao sam sa Bridevskim preko telefona, u momentu kada sam izlazio upravo iz LUL BUB prodavnice , ne onlajn, već prave pravcate prodavnice u Indijani, mestu je Bub spašena iz šupe.

Tokom 2014. godine Bridevski je najavio nastanak Lil Bub fondacije, prvog nacionalnog fonda za ljubimce sa posebnim potrebama. Fondacija funkcioniše zajedno sa ASPCA koja vodi računa o administraciji Bubovog novca i novca od fanova, koji se dalje distribuira po manjim poslovnicama svuda po Americi.

„Baš zbog toga što je mnogim ljudima stalo do Bub, bilo je vrlo lako da pošaljem pozitivnu poruku, jer su oni pažljivo slušali“, kaže Bridavski, „kako je cifra novca koji smo zarađivali za fond rasla, shvatio sam da nisam kvalifikovan da rešavam koliki procenat para će ići u koju organizaciju“.

Do sada, fond Majka i Bab donirao je oko 200 000 dolara za ljubimce sa posebnim potrebama.

Grumpy cat, fotografija: Gage Skidmore

Možda je lako poslati pozitivnu poruku preko naloga ljubimca, ali isto toliko je teško da takav nalog ostane bez poruke. A zašto bi i morao da šalje poruku? Bodi ili @mensweardog je sedmogodišnji pas rase Shiba Inu koga više zanima estetika nego altruizam. Postao je onlajn senzacija nakon što je plaćen da radi kao model za brendove garderobe poput ASOS ili Coach.

Ali ako moramo da izaberemo jedan profil koji predstavlja čistu monetizaciju mačke, to je definitivno Grumpy cat, mačka sa mutacijom patuljastog rasta. 2014. Forbes je saopštio da je Grumpy cat svom vlasniku donela 97 miliona dolara od raznih vrsta proizvoda, uključujući i najprodavaniju knjigu i nagodbu za film.

U intervjuu za Dejli mejl, Ben Lešiz, koji upravlja nalogom Grumpy cat, kao i onim od Nyan cat i Keyboard cat, objasnio je šta traži od svojih mačjih klijenata: „Veoma sam izbriljiv, kada dođu do mene, oni već moraju biti ikone. Kada sma prvi put video Grumpy cat, odmah sam shvatio da je ona nešto što kada vidiš, nikada ne zaboraviš. Veliki deo šarma je ta magija koja je učinila da i Bitlsi budu nesto vise od obicna cetiri lika koji sviraju u podrumu.“

Kao i bezbroj drugih sponzorskih ugovora, Grumpy je potpisao unosan posao sa proizvođačm mačije hrane Friskies. Kada sam sa Majkom Bridevskim razgovarao na tu temu, on mi je jasno rekao da Lil Bub nikad neće biti deo nečeg sličnog. „Ne želim da reklamiram bilo kakav proizvod koji ne bih dao svojoj mački,“ kaže on, „ne želim da odbacim život kako bi morao da šerujem nešto o tome kako je dobro kupovati Friskies svakog dana tokom cele godine“.

Tuna pre potpisivanja knjige

Na isti način na koji muzički bendovi, brendovi odeće, i internacionalne banke teže autentičnosti, izleda i deo ljudi koji fotografišu svoje ljubimce žele da ih kače na društvene mreže ali da publika zna da oni ne planiraju od toga da zarađuju. Sve što oni nude fanovima su nesponzorisane slike omiljenih životinjskih raspoloženja.

Dok se debata o autentičnosti i njenom profitiranju i dalje traje, u toku je Tunino potpisivanje knjiga sa čitavim redom ljudi koji nestpljivo čekaju u redu koji je se proteže do ispred Ace Hotela u Londonu.

Fanovi sa kojima sam pričao, najrazličitijih su profila: od sekretarica do penzionisanih medicinskih sestara. Svi su puni entuzijazma i ponašaju se u granicama pristojnosti. Nema nikakvog vrištanja ni šizofreničnog žamora. Kako god, jedan čovek je ukrao moju pažnju jer je neprekidno hodao napred-nazad, očajnički pokušavajući da pogledom ugrabi delić Tune. Ubrzo sam skapirao da je taj čovek Li Rajan, bivši član boj benda Blue.

Li Rajan i Tuna

„Moji prijatelji i ja imamo grupu na Whatsappu gde šaljemo selfije faca impresionirane Tunom“, kaže mi, “ bolje da je Tuna u bendu Blue umesto Dankana Džejmsa, slobodno me citirajte“.

E pa, i hoću. Jer ako govoriš da bi više voleo da je pas u tvom bendu, a ne profesionalni pevač, to onda dobro pokazuje Tuninu moć i moć interneta koja može da transformiše ljubimca u internacionalnu Instragam ikonu.

Pratite VICE na Facebooku, Twitteru i Instagramu

Link Izvora

Klikni za komentar

Odgovori

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Na Vrh